NAV og Arbeidstilsynet har gått sammen om å lansere appen "Sykefravær" for iOS. Det er den første appen NAV lanserer, og så langt blir det kanskje den eneste på en god stund.
NAV og Arbeidstilsynet har gått sammen om å lansere appen "Sykefravær" for iOS. Det er den første appen NAV lanserer, og så langt blir det kanskje den eneste på en god stund. (Bilde: Skjermdump)

Norges dyreste?

NAV har laget en app.

NAV er i gang med en storstilet modernisering av sine IT-systemer. Men oppi det massive arbeidet har Norges viktigste etat også funnet plass til å lage en egen iOS-app i samarbeid med Arbeidstilsynet. Navnet er «Sykefravær» og den er tilgjengelig i App Store.

– NAV lanserer en ny mobilapplikasjon som skal hjelpe virksomheter med å gjennomføre god sykefraværsoppfølging og overholde fristene som eksisterer i forhold til sykefraværsarbeidet, skriver Kristian Munthe, som leder sykefraværskontoret i arbeids- og velferdsetaten (NAV), i en e-post til digi.no.

Munthe skriver, via NAVs kommunikasjonsavdeling, at appen skal gi arbeidsgiver påminnelse underveis i sykefraværsarbeidet slik at det blir lettere for arbeidsgiver å huske hva man skal gjøre når.

– I tillegg gir appen lett tilgjengelig informasjon, råd og tips om god sykefraværsoppfølging fra NAV og Arbeidstilsynet, opplyser Munthe som videre informerer om at iOS versjonen lanseres i begynnelsen av juni. Android versjonen vil komme tidlig i høst. Det vurderes en versjon til Windows Phone, men det er ingen konkrete planer for dette nå.

Appen har ikke spesielt mange funksjoner - og har ingen integrering mot NAVs systemer. Det er heller ikke mulig å trykke på lenker i appen.
Appen har ikke spesielt mange funksjoner - og har ingen integrering mot NAVs systemer. Det er heller ikke mulig å trykke på lenker i appen. Bilde: Skjermdump

Brukeren av appen kan også legge inn navn på ansatte som er sykemeldte, og få varsel på telefonen når man skal ta «neste steg». Men det oppfordres i App Store om at man ikke bør legge inn person-sensitiv informasjon, og at NAV (selvsagt) ikke tar ansvar for at informasjon forsvinner.

Det er ingen interaksjon mellom appen eller andre tjenester – selv ikke lenker fra de ulike tipsene til nav.no virker. Det kan imidlertid være at dette vil komme i fremtidige versjoner, opplyser Nav.

Appen har kostet 1,5 millioner kroner å lage og etter det digi.no kjenner til skal blant annet Bekk Consulting ha vært med å utvikle løsningen.

Siden målgruppen er ledere med personalansvar, og da kanskje i de bedriftene som ikke har spesielt mange ansatte og ikke har større HR-systemer, er det ikke ventet at appen vil gjøre det skarpt på topplistene.

En ledende norsk app-utvikler sier til digi.no at en så enkel app burde kostet en tredjedel av hva NAV har endt opp med å betale, særlig siden det ikke er noen integrasjon med andre systemer.

– Avanserte apper kan fort koste over en million kroner, men her burde prisen vært delt på tre. Men spørsmålet er hvor mye prosess det har vært for å finne ut hvilke tekst som skal være hvor, sier utvikleren som vil være anonym.

Om det er «Norges dyreste» er imidlertid umulig å si. Spørsmålet blir kanskje best besvart når man ser hvor mange som faktisk kommer til å bruke appen.

    Les også:

Til toppen