Norges første nettbank fyller ti år

- Mange mente vi ville bli en liten nisje, sier Skandiabanken.

Norges første rene nettbank ble født midt i dotcom-tiden. På tross av at mange i starten dømte dem nedenom og hjem, har de blomstret og revolusjonert hvordan nordmenn bruker banktjenester.

Skandiabanken ble etablert den 27. april 2000 og ferier i dag 10 år. Jubilanten kan for tiden skilte med 340.000 aktive privatkunder.

- Dette er en jubeldag, sier informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken til digi.no.

Han forteller at han er i ferd med å trykke på publiseringsknappen for å meddele jubileet på egne nettsider.

- Når vi kom på banen i 2000 var vi den første rene nettbanken i Norge. Mange mente at dette ville bli en liten nisje, men vi har vist at det går an.

Skandiabanken var også først ute med gebyrfrie banktjenester i Norge. Dette var det mange som ikke hadde noen tro på, forteller Anderson.

- Det ble karakterisert som et introduksjonstilbud, men det var det ikke. Vi er i utgangspunktet en gebyrfri bank uten skjulte priser.

Anderson trekker frem samspillet med kundene som en viktig suksessfaktor. Han mener de er priviligerte som kan dra veksel på aktive tilbakemeldinger. Skandiabanken får inn rundt 500 henvendelser med forbedringsforslag og innspill hver måned.

- Vi får høre det hvis vi gjør ting som ikke faller i smak. Det kan være alt fra små justeringer på nedtrekksmenyer eller tekst som bør endres til funksjonalitet i nettbanken.

Kundene er også svært opptatt av støtte fra ulike nettlesere.

- Med en gang en ny nettleser er lansert tar kunder typisk kontakt dersom vår nettbank ikke fungerer optimalt i den nettleseren.

I et nylig eksempel husker Anderson saken med sikkerhetssertifikater. Løsningen deres støttet ikke alle nettlesere.

- Dette fjernet vi i februar da vi oppgraderte innloggingsløsningen. I dag er nettbanken vår tilgjengelig på alle plattformer, forsikrer han.

- Har dere noe nytt på trappene?

Ny mobilbank

- Vi jobber med flere spennende prosjekter. Det som ligger nærmest er en ny mobilbank. Den er ferdig utviklet og under utprøving med gode tilbakemelding fra testbrukerne.

Hovednyheten i mobilbanken er tre ulike versjoner basert på mobiltelefonenes skjermstørrelser. Løsningen skal skreddersys smartmobiler med berøringsskjerm, middels store mobiltelefoner, samt en egen versjon for de minste telefonene.

Egne applikasjoner for eksempelvis Android eller iPhone har vært vurdert, men dette kommer de ikke med i første omgang.

- Vi har valgt å lansere en browserbasert nettbank, ettersom det vil være den mest tilgjengelige løsningen.

- I hvilken grad er dere også et IT-selskap?

- Vi opplever oss selv i liten grad som bank. Vi er kun på nett, veldig IT-basert og kundefokusert. Vi er på en måte midt imellom et dotcom-selskap og bank. Er du på besøk hos Skandiabankens lokaler i Bergen finner du ingen i dress. Vi går utformelt kledd.

Informasjonssjefen forteller at det meste av infrastrukturen deres inkludert drift av nettsidene kjøres av eierselskapet i Sverige. Kundedata ligger i Norge, men dette håndteres av EDB. Som andre banker samarbeider de med BBS om pengetransaksjer.

- Serverparken vår i Sverige er forholdvis kraftig. Vi har også meget stor trafikk. Det er rundt 60.000 innlogginger hver dag.

Selskapet vil naturligvis markere jubileet også blant sine egne ansatte. Totalt dreier det seg om rundt 230 medarbeidere, hvorav 160-170 er fastansatte. Resten jobber deltid på kundesenteret.

- Det er klart det blir kake på en dag som dette. Vi skal også ha en skikkelig feiring på lørdag for alle ansatte. Alle skal få en god klapp på skulderen for innsatsen, sier informasjonssjef Johnny Anderson.

Til toppen