Norges første nettinnsamling

I går kveld gikk startskuddet for den første innsamlingsaksjonen på Internett i Norge. I samarbeid med Schibsted Nett AS skal Norges Røde Kors og Aftenposten Interaktiv samle inn penger til flyktingene i Zaire og Rwanda.

- Et av våre mål er at alle som ønsker å bidra skal få sjansen til det. Nå vil også de som har Internett få en mulighet til å bidra. sier generalsekretær Sven Mollekleiv i Norges Røde Kors.

Fra i går kveld kunne de som ønsket å gi penger til det arbeidet Norges Røde Kors gjør i Zaire og Rwanda, gjøre dette på Internett.

Røde Kors samarbeider med Aftenposten Interaktiv og Schibsted Nett om innsamlingen. Schibsted Nett sørger for at det er mulig å sende kredittkortinformasjon over nettet uten at andre får innsyn, mens Aftenposten skal sørge for at Norges Røde Kors får bidragene i sin helhet.

- Det var Aftenposten Interaktiv og Schibsted Nett som tok initiativet til å bruke Internett i innsamlingen. De tok kontakt

med oss fordi de gjerne vil bistå med hjelpearbeidet i Zaire og Rwanda, sier Mollekleiv som karakteriserer henvendelsen som hyggelig og spennende.

Røde Kors er nå iferd med å trappe opp hjelpearbeidet i Zaire og nabolandene, der nærmere en million flyktninger mangler mat, vann og medisiner.

- Aftenposten er veldig tilbakeholdne med å støtte innsamlingsaksjoner, men det arbeidet Norges Røde Kors nå driver i Zaire er så viktig, at vi mente det var verdt å teste det, sier redaksjonssekretær Trygve Monsen i Aftenposten Interaktiv.

Han var en av initiativtakerne til samarbeidet. Det var en kollega av Monsen som fikk ideen etter å ha sett en lignende aksjon hos den svenske søsteravisen Aftonbladet. Monsen understreker at hver eneste krone som blir gitt til innsamlingen, går rett til Norges Røde Kors. Ingenting blir borte i administrasjonsutgifter.

- I vår redaksjon har vi allerede hatt kronerulling, og vi oppfordrer alle andre nettbrukere til å gi til innsamlingsaksjonen. Det kan bli moro å se hvordan givergleden er blant nettbrukerne, sier Monsen.

Informasjonskonsulent Bernt Apeland i Norges Røde Kors har stått for samarbeidet med Schibsted Nett og Aftenposten Interaktiv. Apeland sier at Norges Røde Kors selv mangler kompetanse på internett, og derfor satte stor pris på henvendelsen fra de to internettselskapene.

Han tror Internett i fremtiden vil bli like viktig i Røde Kors sine kampanjer som det givertelefoner er idag. Noe mål for hvor mye penger Norger Røde Kors håper å få inn over Internett vil han likevel ikke ut med.

- Vi er glad for hver eneste krone. Og det har allerede begynnt å komme inn penger siden i går kveld, sier han.

Til toppen