Norges sentrale datakilde - nesten ikke på nett

Det er med stor forundring man konstaterer at offentlighetens høyborg, med ett hederlig og nyutviklet unntak, kategorisk sverger til postgang,telefon og telefaks. Hva kunne vel ikke vært mer egnet til å utnytte nettet enn en informasjonsbrønn av dette kaliberet, som i tillegg har som et av sine viktigste formål å sørge for offentlighet av informasjon?

Offentlighetens høyborg? Jeg snakker selvfølgelig om Brønnøysundregistrene (se peker i margen til høyre), som helt ser ut til å ignorere at det er noe som heter Internett. Men som nevnt med ett unntak; man kan sjekke heftelser på motorvogn på sekunder. Bravo! Men hvorfor kan ikke all den andre informasjonen gjøres tilgjengelig på samme måte?

Vi nøyer oss ikke med å konstatere at de har det på data, vi vil gjerne slippe den endeløse ventingen på telefonen, den mest ressurssløsende akseleratoren telefaks, eller for den saks skyld den garantert aktualitetsdrepende postgangen.

Er det på grunn av gebyrene? Jeg er sikker på at inntekten kan reduseres, når de manuelle kostnadene blir borte. Men da er vi vel langt inne i distriktspolitikken allerede, og reduksjon av offentlige utgifter i disse statsbudsjettider er vel helt uaktuellt..?

Til toppen