Norges Varemesse overtar Software

I all stillhet har eieren av den største datamessen i Norge overtatt arrangementet av den nest største datamessen i Norge. Norges Varemesse overtar arrangementet av alle messer på Info-Rama frem til 31.12.1999. Deretter er planen å nedlegge messevirksomheten i hallene i Sandvika og flytte alle messene til Sjølystsenteret.

Olav Thon har kjøpt Info-Rama senteret av rederiet Bergesen. Planene er å få omregulert eiendommen, og messearrangementer inngår ikke i eiendomsgigantens planer.

En totrinns operasjon i samarbeid med Norges Varemesse sikrer at resten av messene i år samt alle neste års messer arrangeres som planlagt, men i regi av Norges Varemesse. Tolv ansatte i Info-Rama ANS -- alle unntatt administrerende direktør Arve Moklebost -- ansettes av Norges Varemesse. Alle eiendeler overtas også, men selve selskapet overtas ikke.

I trinn to, med effekt fra 1. januar år 2000, overføres etter planen messene til Sjølystsenteret i Oslo.

- Dette er intensjonen, men ikke endelig fastsatt ennå, sier økonomidirektør David Scherer i Norges Varemesse til digi.no.

Gjennomføring av planene avhenger av om hvorvidt Olav Thon får omregulert eiendommene slik de tar sikte på.

Uansett betyr det at en rekke aktører som hittil har sett Norges Varemesse som sin hovedkonkurrent må forholde seg til en "erkefienden" som arrangør av sine arrangementer.

- Interessant, sier daglig leder Tone Dalen i Den Norske Dataforening (DND). - Vi har fått beskjed om det som har skjedd, og er blitt informert om at vi vil bli kontaktet av Norges Varemesse for å drøfte saken. Foreløpig avventer vi dette, sier hun, samtidig som hun påpeker at Info-Rama i alle fall begynner å bli litt smått for Software-messene.

DND eier Software-messen, som er det største datarelaterte arrangementet på Info-Rama. Norges Varemesse arrangerer blant annet Kontor og Data, som skjer i et samarbeid med Kontor og Datateknisk Landsforening (KDL). Norbit er også et konkurrerende arrangement som kjøres på Sjølyst.

Scherer anslår at Norges Varemesse nå har rundt 90 prosent av messemarkedet i Oslo-regionen, alle kategorier inkludert, og at de på landsbasis kontrollerer 50-60 prosent av messemarkedet.

- Vi ser oss ikke som en monopolist - den virkelige konkurransen kommer fra andre messe i Skandinavia, påpeker Scherer.

Til toppen