Antivirus-programvareselskapet Norman er ikke ferdig med ryddejobben. Selskapet omsatte for 50,3 millioner kroner i andre kvartal, men fikk bare et driftsresultat på 0,8 millioner kroner. Dette er dog en sterk forbedring - selskapet tapte 4,9 millioner kroner i andre kvartal i fjor.
Det har vært stor oppmerksomhet rundt virus i vårhalvåret, noe som ga Norman mye PR (se pekere til tidligere saker nedenfor), men likevel ikke det enorme løftet en kanskje kunne forvente. Omsetningen peker imidlertid rett vei og steg med rundt regnet 30 prosent fra andre kvartal i fjor.
Norman er midt inne i en omfattende ryddejobb etter krisen som bygget seg opp i fjor. Selskapet snublet mens en rekke av deres største konkurrenter slo seg sammen. Selskapets nye administrerende direktør, Bjørn Fosli, har brukt andre kvartal på å stabilisere inntjeningen i Normans internasjonale datterselskap. Særlig Tyskland og USA går det nå bra.
Løftet skyldes primært nye distribusjonsavtaler med Ingram Micro, Merkantildata og Wickhill i England og Tyskland.
Tidligere har analysebyrået Gartner Group uttalt at små antivirus-leverandører som Norman må spesialisere seg ytterligere eller skaffe seg andre ben å stå på (se tidligere sak). Norman arbeider derfor også med å øke salget av sine sikkerhetsprodukter Access Control.