Norman sliter og selger ut

Antivirus-selskapet Norman satset på sikkerhetsprodukter, men gir nå opp etter store tap og skiller ut satsingen.

Etter katastrofeårene 1997 og 98, bestemte bestemte Norman seg for at selskapet var sårbart når selskapet bare solgte antivirus-produkter. Markedet var under sterkt press, og både IBM og Microsoft solgte sine tilsvarende satsinger.

Norman satset derfor på to andre sikkerhetsproblemer - adgangskontroll til IT-systemer og administrasjon av datanøkler. Les: Norman snur, mer adgangskontroll. Men satsingen har kostet selskapet dyrt, og nå sier nyansatt administrerende direktør Henning Hansen at man ikke ser for seg inntekter før i 2004.

Tallene for første kvartal gir da også konklusjonen på hva som må skje. Etter en omsetning på 50 millioner kroner, satt selskapet igjen med negativt resultat på 10,4 millioner kroner. Omsetningen for antivirus-virksomheten vokser svakt med 2 prosent fra samme kvartal i 2000. Det er salget til Internett-leverandører som trekker opp.

Hansen og styreforman Svein Goli har derfor bestemt seg for å skille ut Security Solution i et eget selskap.

- Security Solutions har et stort potensiale, men krever langsiktige investeringer i et marked som på mange områder ikke er modent. Realisering av potensialet nås best ved å etablere et samarbeide med en partner, skriver selskapet i sin resultatmelding.

Til toppen