Norsk e-handelsportal leverer varene

I Norge har Kelkoo gått i pluss siden juli, mens konsernet nådde overskudd først i september. Men omsetningen er fortsatt ikke spesielt høy.

Kelkoo bringer en oversikt som hjelper forbrukerne med å sammenligne og finne produkt, priser og butikker på nettet. Kjernen i produktet er en egenutviklet søketeknologi.

Kelkoo ble etablert i 1999 i Frankrike og regnes som den største shoppingagenten i Europa. I Norge ble selskapet startet noen år tidligere og het Zoomit. Per i dag finnes konsernet i åtte europeiske land og har 110 ansatte. Produkter og priser fra over 1.000 nettbutikker og 800 merker ligger inne i basen til Kelkoo.

I dag kom meldingen om at selskapet endelig begynner å se resultater av sin satsing. Omsetningen steg med 103 prosent fra tredje kvartal 2001 til 3,5 millioner euro (26 millioner kroner). Den norske andelen av omsetningen er lav, kun åtte prosent, det vil si drøyt to millioner kroner.

I hele fjor hadde den norske virksomheten driftsinntekter på syv millioner kroner, med et resultat før skatt på minus 8,3 millioner kroner. Det innebærer en omsetning for under to millioner kroner i kvartalet.

Les saken her:

Likevel var Kelkoo Norge tidligere ute med et plussresultat enn det franske konsernet totalt. En liten kostnadsbase ser ut til å ha gitt resultater.


Juli var første måneden norske Kelkoo gikk i pluss i år.

Så langt i år har e-handelsselskapet omsatt for 8,9 millioner euro (66 millioner kroner) i Europa, og portalen regner med at de bidrar med 20 millioner euro i månedlig salg for sine kundepartnere.

Kelkoos vekst i tredje kvartal kommer fra en generell økning i inntekter fra tradisjonelle kategorier som mobil/tele, data, og annen forbrukerelektronikk. Den største inntektsøkningen kommer imidlertid i stor grad fra reisekategorien. Med flybillettsøk tilgjengelig i åtte land har tjenesten blitt en av de viktigste kildene til online-booking for store aktører som Lastminute, Ebookers og Hotel Group Accor.

- Vi har høye forventninger til julesesongen og ser frem til å kunngjøre vårt første hele kvartal med positivt nettoresultat i slutten av fjerde kvartal, sier Tore M. Sletmoen, adm. direktør for Kelkoo Norge.

Til toppen