Norsk eventyr-prosjekt på nett

Gründeren Morten Løhre står i spissen for en gjeng eventyrere. Den 20. november lanserer de en spennende ny tjeneste for barnefamilier på Internett. Det er et helnorsk konsept som skal utnytte spennvidden i norsk kulturliv.

Tjenesten - eventyr.com - går ut på å levere nyinnspillinger av kjente eventyr på norsk via streaming-lyd over Internett. Tjenesten er beregnet på familier med barn i alderen 3 til 12 år og vil bli abonnementsbasert med en pris på 490 kroner i året.

digi.no har snakket med grunnlegger Morten Løhre i selskapet Soundscape AS som står bak tjenesten. Han forklarer at det ikke er noe kontroversielt med en slik tjeneste rettet mot barnefamilier.

- Det vil være 100 prosent reklamefritt på tjenesten vår, og alle eventyr vil bli vurdert og merket med passende aldersgrense. I og med at dette er en familietjeneste forventer vi at foreldrene vil være involvert og vurdere selv hva som er passende for deres barn, forteller Løhre.

Løhre har trommet sammen et team av mennesker fra flere kreative miljøer i Norge. Likevel blir det ikke noen stor organisasjon Løhre vil lede.

(Bildet: I stolen Morten Løhre omkranset av - fra venstre foran: Giert Klausen, Pål Hartmann, Ole Øyen, Harm Christian Tolden, Bjørn Bakke, og Martin Aune.)

- Vi bygger opp en virtuell bedrift med en kjerne på 5 - 6 ansatte og vil sette bort oppgaver som lydproduksjon, Internett-programmering, og regnskapsføring, forklarer gründeren. - På det kreative skal vi dra nytte av norske talenter; hele konsepter er ment å skulle både styrke og nyttegjøre norsk kultur. Blant annet vil vi bruke forskjellige dialekter i våre innspillinger.

Ved lanseringen vil det ligge inne mellom 30 og 40 eventyr, og selskapet skal legge ut to til tre nye eventyr hver uke.

- Det vil være kjente og kjære eventyr fra Asbjørnsen og Moe, Brødrene Grimm, HC. Andersen og andre kilder, forteller Løhre. - Alle eventyrene våre vil være nyinnspillinger med en blanding av kjente og ukjente stemmer.

Løhre forteller at tjenesten vil være et slags hørespill på nett, ikke vanlig opplesing.

- Vi skal lage noe mer funky og spennende enn dagens radioteater ved å utnytte mediets fordeler. Vi lever tross alt i 1997, og dagens barn er utsatt for en masse inntrykk. Derfor kreves det andre virkemidler enn på 50-tallet.

eventyr.com har vurdert Netshow-teknologien, men Løhre regner med at de vil satse på Real Audio som leveringsteknologi.

- Med Real Audio kan vi synkronisere lyden med bilder som kommer frem på skjermen ved gitte tidspunkter som gir en bedre opplevelse enn for eksempel på radio. Vår tjeneste er selvfølgelig også on-demand i motsetning til TV og radio som følger kringkastingsmodellen.

- Brukere navigerer seg frem til ønskede eventyr gjennom nettstedet vårt. Det vil ligge eksempler slik at nysgjerrige kan prøve seg frem og få lastet ned nødvendige hjelpemidler før de bestemmer seg for om de skal abonnere, forteller Løhre.

eventyr.com skal tjene penger på abonnementstjenester og regner med å nå sitt første mål om 10.000 betalende abonnenter i løpet av ett til tre år. Skikkelig god butikk blir det først når selskapet når sitt mål om 30.000 årlige abonnenter. Folk kan bestille abonnement via nettet, men betalingen skjer via tilsendt giro.

- Vi forholder oss til dagens situasjon på teknologifronten. Derfor vil tjenesten fungere med vanlig 28,8 kbps og oppringt linje. Kvaliteten på overføringene vil bedres i takt med teknologi og båndbredde på Internett, sier Løhre og forteller at det også vil være ISDN-oppkoblingsmuligheter.

- Når det gjelder betaltjenester må de store bankene komme på banen med sine SET-løsninger. Mens vi venter på det - i hvert fall frem til sommeren 1998 - tar vi oss betalt via giro, forteller gründeren og eventyreren Løhre.

Avslutninsgvis forklarer Løhre at det ikke er noen direkte konkurrenter på dette per i dag men at det nok vil komme andre aktører på banen etter hvert.

Til toppen