Norsk fersking løfter seg mot Apple

Norske Asono løfter salget i kampen mot Apple og Creative i 2004, men tjener fortsatt ikke penger.

Asono legger opp til et skandinavisk og rent design av digitalmusikkspillere, men med produksjon i de tre lavkostlandene Korea, Taiwan og Kina.

Selskapet legger nå frem hyggelige veksttall. På snaue to år har selskapet vokst til 27 millioner kroner i omsetning, opp fra 8 millioner i 2003. Men Asono er ikke helt i mål - -selskapet hadde fortsatt et lite underskudd i fjor.

- Vi har nå rundt 10 prosent markedsandel i Skandinavia, sier daglig leder Richard Schrøder til digi.no.

Asono har inngått avtale med elektrokjedene Expert og Elkjøp som forhandler selskapets produkter i frisk konkurranse med Apple, Creative og Sonys digitalmusikkspillere.

Schrøder har selv studert i Beijing i to år og kan kinesisk. Kultur og forretningsforståelse for Østen er vesentlig, mener han. De fleste MP3-spillere blir i dag produsert i Korea som er ledende på produksjon av digitalmusikkspillere.

Selskapet kjøper komponenter fra større leverandører og utvikler produktene videre i samarbeid med en rekke partnere i utlandet, før sluttpakken blir skrudd sammen i Korea.

Alt av administrasjon, salg, markedsføring og design skjer fra Asono-kontoret på Youngstorget.

Asono ønsker å erobre Norge, Sverige, Danmark og Finland som sitt hjemmemarked, og har begynt å få innpass i Tsjekkia, Ungarn og England. I tillegg jobber selskapet mot hele Europa.

Prisen på MP3-spillerne ligger fra 500 til 3.500 kroner og det er med design og funksjonalitet Asono skal hevde seg i konkurransen.

Målet for Asono er å treffe mange, og nettopp derfor lokker selskapet med MP3-spillere helt ned til 500 kroner som er en enkel spiller med kapasitet til å spille inn i underkant av tre CD-er. Selskapet vil være prisaggressive med sitt Asono Basic-konsept. Dette er enkle MP3-spillere som er strippet for ekstrafunksjoner og med enklere teknologi.

Motsatsen er luksusvarianten Asono Elio til 3.500 kroner som er en harddiskbasert musikkspiller med 2,2 tommers fargeskjerm og med en rekke funksjoner. Spilleren kan kobles direkte til kameraer som støtter USB Mass Storage teknologien. Det gjør det mulig å overføre fotografier og andre filer mellom enhetene uten at tilknytning til PC er nødvendig. Fotografiene kan vises på skjermen til spilleren hvis de er i JPEG- eller BMP-format. Spilleren støtter også minnekortformatet Secure Digital (SD).

Den innebygde harddisken er en 1,8 tommers disk fra Hitachi med lagringskapasitet på 20 GB.

Også bedriftsmarkedet kan etter hvert bli en målgruppe for Asono. I dag bruker det norske politi lydradioen til avhør. Leger og advokater kan være en annen målgruppe i forhold til møtereferater som med digitalisert lyd kan overføres til CD-er rett etterpå.

Til toppen