Norsk innholdsallianse inngår avtale med mobiloperatørene

Forhandlingene mellom innholdsleverandørene i Innholdsnett og teleperatørene om inntektsfordelingen på mobile plattformer begynner å gi resultater. En midlertidig avtale på WAP er ferdigforhandlet.

Direktør Per Håkon Fasting i Schibsted Telecom opplyser til digi.no at de har inngått en avtale med Telenor Mobil om betaling for nettinnhold på WAP-telefoner.

- Vi har fått dette bekreftet fra Telenor. NetCom er også positiv, men alt det formelle er ikke på plass ennå, sier Fasting.

Det har i lengre tid vært en stillingskrig mellom alliansen av innholds-/medieleverandører og teleoperatører om fordelingen av inntekter. Innholdsalliansen, også kalt Innholdsnett, har lenge krevd en større inntektsandel av teletrafikken, ikke minst på mobile tjenester.

Nå er den første avtalen i boks.

Den innebærer at innholdsleverandørene får fem øre for hvert klikk som mobilbrukerne gjør på innholdstjenestene. Navigerer brukerne mye på innholdstjenestene, innebærer det altså mer penger i kassa, også for innholdsleverandørene.

Klikkene registreres på servernivå, og regningen sendes mobilselskapene i etterkant.

Fasting er imidlertid svært forsiktig med å kalle denne forretningsmodellen et gjennombrudd i forhandlingene. Avtalen som er inngått er bare midlertidig og varer i seks måneder.

- Det er det enkleste for operatørene å gi innovasjonsstøtte på nye plattformer, mener Fasting.

- Når det gjelder tjenester som SMS, har det ikke vært bevegelse i det hele tatt. Det er vi svært skuffet over, sier han. Det blir per i dag fordelt inntekter på SMS, men de fleste innholdsleverandørene er svært skuffet over andelen de sitter igjen med.

Den nye avtalen vil gjelde både den gamle mobilstandarden GSM (som benytter seg av linjesvitsjet WAP) og nye standarder som GPRS og UMTS (som baserer seg på pakkesvitsjet WAP).

Problemet er at gammeldags WAP, basert på GSM, ikke har vært noen særlig suksess til nå, mens en ny standard som GPRS såvidt har kommet igang.

- Det sier seg selv at det er enkelt for dem (teleoperatørene - red.anm.) å gi bort noe som de foreløpig ikke tjener særlig penger på, sier Fasting.

Til toppen