Norsk internettorganisasjon stiftes

Endelig skal norske nettaktører organisere seg i en interesseorganisasjon. I begynnelsen av september blir det stiftelsesmøte i regi av konstituert leder og reklamemann Arne Thorbeck.

Stiftelsesmøtet har vært utsatt flere ganger, senest skulle det vært arrangert torsdag den 30. august. Nå blir det stiftelsesmøte torsdag den 6. september for den nye organisasjonen INMA.

Etter å ha snakket om å etablere en interesseorganisasjon siden 1997, er nettbransjen endelig på banen med sin egen organisasjon.

Ifølge forslaget til formålet med organisasjonen skal INMA "være en tverrfaglig intereseorganisasjon for bedrifter som leverer innhold, teknologi eller tjenester på Internett, og som gjennom dette er direkte eller indirekte avhengig av reklameinntekter".

INMA står i utgangspunktet for Interactive Marketing og noe av hensikten med det engelske navnet er å bli endel av et internasjonalt nettverk sammen med andre nettorganisasjoner fra andre land. Intensjonene er blant annet å samarbeide med Internet Advertising Bureau, også kjent som IAB.

Alle som har interesse av å fremme Internett som kommersielt levedyktig medium med fokus på reklameinntekter kan bli medlem.
Arne Thorbeck jobber til daglig i reklamebyrået D'Arcy.

Han har fått i oppgave å være konstituert leder av INMA og skal lede torsdagens stiftelsesmøte som holdes i D'Arcys lokaler i Drammensveien 145 (6. etg.).

Like etter sommerferien tok digi.no en prat med Thorbeck som mente det var viktig å rydde opp etter bannerdebatten som herjet før sommeren og som ga den innarbeidede bannerannonsen på Internett et svært negativt preg.

Men Thorbeck anser det som viktig å presisere at organisasjonen ikke kun skal være en banner- eller reklameorganisasjon.

- Det skal ikke kun være en markedsføringsorganisasjon for aktørene, det skal favne mest mulig av virksomheten. Vi skal ha tak i bedrifter som på et eller annet tidspunkt er avhengig av reklameinntekter. Vårt argument er at annonsørene jo betaler lønna di. Hvis reklameinntektene faller bort, kollapser dette smått om senn, sa Thorbeck.

- Vi vil lage en organisasjon som retter seg mot bedrifter som lever av å levere innhold og lever av å selge annonser. Vi mener å rette oss mot en ganske romslig del av nettbransjen, sa han videre.

Målgruppene er reklamebyråer, mediebyråer og annonsører. Organisasjonen vil jobbe med å rydde opp i begrepsforvirring, standarder på reklame og forenkle bildet av reklamemarkedet på nett.

Dette er temaer som tidligere ad-hoc-organisasjoner på nettet har jobbet med i Norge, ikke minst for å etablere en felles standard på nettstatistikk. Men resultatet av jobbingen med felles begreper i 1997 og -98 ble aldri skikkelig innarbeidet i internettbransjen.

Til toppen