Norsk konkurransefortrinn overfor EU forsvinner

Selger du digitale tjenester til forbrukere eller organisasjoner i EU? I så fall skal du legge på EU-moms på varene fra og med i dag.

Fra og med i dag, den 1. juli 2003, endrer EU momsreglene slik at leverandører av digitale tjenester utenfor EU skal bli tvunget til å operere på like vilkår med konkurrenter i EU. Frem til i dag har borgere av EU sluppet å betale moms av varer de bestiller av leverandører utenfor EU. For amerikanske selskap som for eksempel Amazon.com og eBay har dette gitt store konkurransefortrinn.

Rent praktisk er endringen først og fremst at momsplikten flyttes fra det landet hvor leverandøren befinner seg til det landet hvor kjøperen befinner seg.

Reglene gjelder alle produkter, også slike som er moms-frie i Norge, inkludert bøker, musikk og programvare. Det gjelder imidlertid kun hvis du selger til private eller organisasjoner som ikke selv er momspliktige.

På plussiden for nordmenn er at EU-baserte leverandører ikke lenger må legge på moms når de selger til oss som står på utsiden.

Reglene innebærer ingen harmonisering av momsen i de 15 EU-landene. I dag varierer avgiftsnivået fra 15 prosent i Luxembourg til 25 prosent i våre naboland Danmark og Sverige. Du må momsregistrere deg i et av EU-landene. Amazon.com har registrert seg i Luxembourg. Men selv om du moms-registrerer deg i Luxembourg må du betale svensk moms om du selger til en kunde i Sverige. Momsen beregnes nemlig i det landet kjøperen befinner seg i.

- I praksis vil det ikke bety store forandringer for norske bedrifter som selger til EU, sier moms- og skatteeksperten Johan Dahl Kongsvik i KPMG til digi.no. - Men det er klart man mister konkurransefortrinnet man hadde ved at man kunne selge uten moms til EU-borgere.

Til toppen