Norsk nettannonsering spås rett til himmels

Til tross for at dotcom-selskapene faller som fluer og annonsemarked dabbet av mot slutten av fjoråret, er mediebyrået Media.com Interactive svært optimistiske. I en undersøkelse de mener dekker 80 prosent av det eksisterende markedet, vil det omsettes for én milliard kroner i år.

Media.com Interactive har tatt utgangspunkt i en undersøkelse blant de 15 største nettstedene og annonsenettverkene i Norge og havnet på at nettannonsering i år kommer til å havne på én milliard kroner.

Det er viktig å understreke at dette er bruttotall, det vil si tall før nettsteder og mediebyråer har tatt sine provisjoner og innvilget rabatter, men likevel er det en meget sterk økning fra i fjor.

- Omsetningen i fjor viste en kraftig økning på 180 prosent fra 1999, og endte på omlag 600 millioner kroner brutto, sier internettrådgiver Helene Friis i Media.com i en pressemelding.

Hun poengterer at tidligere oppgitte tall for nettannonsering har vært nettoomsetning, og har av den grunn ikke historisk vært sammenliknet med andre medier.

- Med bruttoomsetningen kan vi sammenlikne nettet på lik linje med andre medier som er rapportert i Norsk Reklame Statistikk, og fjoråret viser at nettannonseringen har passert både utendørsreklame og radioreklame i omsetning, fremholder Friis.

I år tror hun at det brutto vil bli omsatt nettanonser for én milliard kroner med utgangspunkt i en forventet nettoomsetning på 650 millioner kroner.

Dersom dét slår til, passerer Internett både fag- og ukepresse i 2001, og blir dermed det tredje største mediet i Norge - etter dagspresse og TV.

Helene Friis og Media.com lar seg heller ikke bekymre over det store frafallet av dotcom-selskaper og den merkbare investortørken som råder i markedet.

- Det er sunt at et relativt overopphetet marked nå stabiliserer seg, slik at vi blir stående igjen med seriøse og langsiktige annonsører. Tendensen vi ser blant våre kunder, er at mange av de som prøvde ut nettet i fjor, har satt av dedikerte og økte midler til nettannonsering. Disse annonsørene har erfart virkningen av nettreklame og sett hvilke muligheter mediet har i oppnådd effekt og respons. Internett vil i år ta andeler fra annonsørenes budsjetter for blant annet tradisjonell DM- og printannonsering, spår Friis, som tror 2001 blir et spennende og nyskapende interaktivt år:

- Det vil komme en rekke nye former for annonsering enn den tradisjonelle bannerannonsen. Nå kommer også 'pop-backs', 'superstitials' og 'interstitials'. I løpet av året vil vi helt sikkert også få se de første 'webisodes' - dvs. animerte miniserier der annonsøren enten eier rettighetene til episodene og har serien på sin egen site for å tiltrekke seg trafikk, eller de sponser webisodes på andre portaler - eventuelt har egen produktplassering i episodene, sier Friis.

Til toppen