INMA er interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring, der medlemsbedriftene er alle reklamebyråer og nettmedier, med blant annet digi.no.
Nå vil interesseorganisasjonen hjelpe Stiftelsen Organdonasjon med å få flere nordmenn til å si ja til å være donor. Dette skal gjøres gjennom kampanjer fra reklamebyråer og gratis annonsepass i nettmediene.
I dag står 247 barn og voksne i kø for å få et nytt organ. INMA er initiativtaker til «En Dag» som skal bidra til å redusere donorkøen.
Alle reklamebyråer som er medlem av INMA, interesseorganisasjonen for interaktivmarkedsføring, kan delta i konkurransen.
Målet er blant annet å få flere til å bli bærere av donorkortet, der de bekrefter at de vil gi bort sine organer, hvis det blir aktuelt.
Det er kun personer som dør av hodeskader forårsaket av ulykker, blodpropp eller hjerneblødning som er aktuelle donorer.
En donor kan redde flere liv. Alle har syv organer å gi bort; hjerte, to lunger, to nyrer, lever og bukspyttkjertel.
– Hovedproblemet er at for få har tenkt gjennom om de vil donere bort sine organer og snakket med sine pårørende om dette, sier daglig leder Hege Lundin Kuhle i Stiftelsen Organdonasjon. Hun er glad for at nettbransjen nå skal bidra til å hjelpe organisasjonen.
Brukeren skriver selv ut donorkortet fra Internett og snakker med sine pårørende.
- Donorkortet er et produkt som er godt tilpasset Internett. Derfor har vi forventninger om at vi både vil øke antallet som bærer med seg kortet betraktelig og at dette blir et samtaletema i norske hjem, sier daglig leder Terje Gaupeth i INMA.