Norsk nettgründer i USA mistet eget selskap

Hans Peter Brøndmo studerte på MIT og har grunnlagt og solgt flere store IT-selskaper i USA. Nå skal han konkurrere mot et Internett-selskap han selv grunnla i 1996.

Nordmannen Hans Peter Brøndmo har skapt seg et navn innen den amerikanske IT-bransjen. Tidlig på 90-tallet grunnla han og Jonathan Harber mens de studerte på MIT videoredigeringsselskapet Diva som senere ble solgt til konkurrenten Avid.

I 1996 tallet startet han e-post-selskapet Post Communications.

Han ble nevnt som en av kapasitetene innen e-post markedsføring og solgte seg ut av selskapet i april i fjor, med en verdi på 320 millioner norske kroner på sin del av aksjene (rundt ti prosent av 3,2 milliarder norske kroner)

Dessverre for Brøndmo fikk han kun utbetalt andelen sin i aksjer i det nye morselskapet Netcentives. Netcentives gikk konkurs i høst, noe som gjorde at aksjene hans ble svært lite verdt. Han vil ikke si til digi.no om han fikk solgt noen aksjeposter før konkursen.

Da Netcentives måtte begjære konkurs, flagget selskapet i en pressemelding samtidig at Brøndmo aktet å kjøpe sin gamle virksomhet, datterselskapet Post Communications. Nordmannen så muligheten til å kapre det for en slikk og ingenting og la inn et bud på 2,5 millioner dollar.

Sist uke ble det klart at han hadde tapt budkampen.

Et konkurrerende selskap som heter Yesmail.com bød 3,5 millioner dollar, noe som Brøndmo ikke klarte å matche.

Men i budkampen sto han ikke alene. På veien hadde han alliert seg med en annen konkurrent, Digital Impact, som ønsket Brøndmo som alliert for å styrke kompetansen innen lojalitetsbygging ved hjelp av e-post.

- Jeg kom på banen først. De allierte seg med meg slik at vi kunne gå etter Post, eventuelt ansatte og klienter, skriver Brøndmo i en e-post til digi.no.

Han skriver videre at han akter å forbli i Digital Impact og innrømmer at han dermed havner i en litt merkelig rolle:
- Jeg befinner meg nå i en situasjon hvor jeg konkurrerer med mitt gamle firma.

Ifølge en pressemelding akter Digital Impact å benytte Brøndmo både som en forretningsutvikler som skal legge strategier og identifisere nye forretningsmuligheter for selskapet, men også opptre som en frontfigur og talsmann for hele internettindustrien.

- Hans Peters sterke renommé er som en person som leder an i tanker og visjoner i industrien, sier William Park, administrerende direktør i Digital Impact, i en pressemelding.

Brøndmo sier selv at han har stor tro på direktemarkedsføring i online-verdenen:

- Personifisert, datadrevet kundekommunikasjon blir stadig mer virksomhetskritisk for store konsern. Smarte selskap har innsett at den beste investeringen de kan gjøre i dette vanskelige økonomiske klimaet, er å bygge langsiktige relasjoner gjennom å kommunisere effektivt med kundene, sier han i pressemeldingen.

Til toppen