Norsk nettreklame passerer 400 millioner i år

I første kvartal 2003 solgte nettmediene reklameplass til en verdi av 115 millioner kroner. Det viser en helt fersk oversikt som Nettforum og INMA står bak.

Tirsdag ettermiddag la MBLs Nettforum og reklameorganisasjonen INMA frem sin første rapport om Internett-annonsering.

Mangelfull statistikk fra ACNielsen Reklame-Statistikk (som tilbyr en oversikt over bruttoomsetning i de andre mediene) og Mediebyråenes Interesseorganisasjon - MiO (som kun har oversikt over reklamen som formidles gjennom mediebyråene), har gjort at Internett-bransjen selv har villet finne ut hvor stort reklamemarkedet er.

Organisasjonene bruker Anfa Research til å finne omsetningen for totalmarkedet, som består av både merkevare- og rubrikkannonsering. Hvert nettsted som er med (28 i alt, inkludert annonsenettverk og samkjøringer) rapporterer selv sine omsetningstall fra måned til måned.

For første kvartal er netto totalomsetning (det vil si etter reklamerabatter, men før byråprovisjon) på 115 millioner kroner. Merkevareandelen er på 81,42 millioner kroner, mens rubrikksalget er på 33,49 millioner.

Under presentasjonen presiserte imidlertid møteleder Bent Nordbø i Nettforum (til daglig i Aftenposten Interaktiv) at A-pressens og Adresseavisas tall ikke var med på grunn av tekniske problemer med rapporteringen. I tillegg mener Orkla Media at annonsenettverket AdLinks tall er representative for mediehusets omsetning.

Styreleder i INMA, Nina Hølke, som også var til stede på presentasjonen, presiserte imidlertid at de drøye 81 millionene på merkevareområdet utgjorde så mye som 90 prosent av den totale merkevareomsetningen på nett. Når det gjelder rubrikk, er bildet litt mer komplisert. Finn.no er den suverene eneren og mange andre aktører (minst 14 av de 28) har rapportert inn både merkevare- og rubrikkomsetning. Samtidig er det endel som mangler på rubrikkområdet.

- På rubrikk er hullene større, sa Hølke.

Ifølge Nordbø jobber de to organisasjonene for at representasjonen skal bli bredere og at søkemotorer og katalogoppføringer (som for eksempel Eniro/SOLs Kvasir) også skal skilles ut i egen kategori.

De nettstedene som har forpliktet seg til å rapportere inn månedlige tall, har også forpliktet seg til å sende inn tall for 2002.

- Da kan vi se utviklingen over tid, sa Nordbø.

Tallene viser også en økning fra måned til måned for Internett-Norge: I januar var totalomsetningen på 33,96 millioner kroner, i februar 38,44 millioner og i mars 42,51 millioner.

- Økningen er oppløftende, men veksttakten er ikke overraskende for oss, sa Nordbø. Forsamlingen som var samlet på Café Engebret i Oslo hadde en rekke teorier på hvorfor det gikk oppover med nettannonseringen.

- Det har vært en modningsprosess, et resultat av god og hard jobbing over tid fra aktører som har tro på mediet, mente Nina Hølke.

- Det har blitt enklere å kjøpe mediet, sa salgssjef Bengt Berglund i DB Medialab.

- Internett er blitt et massemedium og et primærmedium på dagtid, hvor beslutningstakerne får med seg det som skjer. Dessuten gjorde man i begynnelsen den tabben å kjøre små bannerannonser, i dag er det store annonser og timeslots som er enkle å forholde seg til, mente sjef i VG Multimedia, Torry Pedersen.

- Hele bransjen har endret seg til det bedre. Dessuten er det er poeng at det er trangere tider, noe som gjør at annonsørene fristes til å teste ut alternativer. Likevel, i forhold til mange andre medier er det mange som skal dele kaka. Spørsmålet er fortsatt om det er nok annonsekroner?

Det siste spørsmålet stilte møteleder Bent Nordbø til en forsamling bransje- og pressefolk som uansett kunne konstatere at med takten fra første kvartal er nettmediene på vei til å omsette for langt over 400 millioner nettokroner i 2003.

Til toppen