Slik ser Symphonical ut når det integreres med Hangouts i Google+. Video av brukerne vises nederst på siden. (Bilde: Symphonical)

Norsk selskap gjør veggen digital

Satser på hjelp fra Google.

Google lanserte denne uken et offisielt programmeringsgrensesnitt (API) for videokonferansefunksjonen i den sosiale nettverkstjenesten Google+. Det gjør det mulig for tredjepartsleverandører å utvide tjenesten med ytterligere funksjonalitet.

Blant de første til å gjøre dette, er norske Symphonical, et selskap med fire ansatte som er lokalisert i Forskningsparken i Oslo.

Selskapet tilbyr fra før en webbasert tjeneste som beskrives som en vegg eller tavle hvor brukerne i sanntid – fra pc-er, nettbrett og smartmobiler – kan henge opp og skrive (gule) lapper på.

For at brukerne skal komme fort i gang, tilbyr tjenesten ferdige maler for en del ulike typer planlegging og møter. Dette inkluderer en mal for SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses/Limitations, Opportunities, and Threats), Scrum board for smidig prosjektplanlegging, styremøte, prioritert gjøremålsliste, samt den mer personlige gaveønskelisten til familien.

– Symphonial er et ideelt sted for å gjøre ting sammen på en meget visuell og velkjent måte, sier daglig leder Bjørn Haugland til digi.no. Haugland har tidligere startet selskapene Feedback Research og Confirmit.

De ulike veggmalene man kan velge mellom i Symphonical.
De ulike veggmalene man kan velge mellom i Symphonical.

Ved å tilby Symphonical-tjenesten som en applikasjon i Google+ Hangout, utvides funksjonaliteten med video, slik at brukerne ikke bare kan bruke veggen fra hvert sitt oppholdssted, men også kan se hverandre og snakke sammen.

– I tillegg kan hele møtet spilles av som en YouTube video i etterkant, forteller Haugland. Tilgangen til videoen kan begrenses slik at bare spesifiserte brukere kan se den.

Tjenesten tilbys foreløpig gratis, men Haugland forteller det på sikt vil bli lagt inn mer funksjonalitet som blir tilgjengelig for betalende brukere.

– Vi tenker her betaling for veldig spesialiserte vegg-maler, rapporteringer og integrasjoner og reklame, sier Haugland.

Videoen nedenfor viser hvordan Symphonical kan brukes i en Hangout.

Når man nå starter en Hangout i Google+, får man listet bare en håndfull utvalgte applikasjoner når man klikker på Apps-knappen. Andre applikasjoner er foreløpig bare tilgjengelige via direktelenker og Hangout-knapper som apps-utviklerne selv må tilby.

Symphonical kan testes via denne lenken, men teknologisjef Terje Torma advarer om at innloggingen og registreringen fortsatt har noen flere trinn enn optimalt. Selskapet jobber med å optimalisere dette.

Tre av de fire ansatte i Symphonical, fra venstre Lasse Søberg, utvikler, Terje Torma, CTO, og  Bjørn Haugland, daglig leder. Jørgen Blindheim, Art Director, var ikke tilstede da bildet ble tatt.
Tre av de fire ansatte i Symphonical, fra venstre Lasse Søberg, utvikler, Terje Torma, CTO, og Bjørn Haugland, daglig leder. Jørgen Blindheim, Art Director, var ikke tilstede da bildet ble tatt. Bilde: Symphonical

– Vi lanserte Symphonical i det stille på nyåret, og har nå et lite knippe brukere, cirka 1500. Nå er målet å få på mange brukere, sier Haugland.

– Vi anser gruppearbeid, møtevirksomhet (både synkront og asynkront) og deling/koordinering av oppgaver som styrkene til Symphonical, og Google+ Hangout vil helt klart bidra til det synkrone aspektet.

– Vi vet jo ikke hva slags planer Google har for en eventuell markedsplass for Hangout Apps, men vi er rimelig sikre på at spredningspotensialet er enormt og at interessen for Hangout vil øke fremover. En slik mulighet kan vi ikke ignorere, og det har vist seg at å utvikle mot Google+ har vært en fryd. Vi er i god rute og håper å være blant de aller første appene som blir lagt ut på deres Hangout-appstore, avslutter han.

    Les også:

Til toppen