Apple kaster seg over skolemarkedet, men Senter for IKT i Utdanningen tror ikke verdens mektigste IT-selskap vil danne skole med sin løsning i Norge.

Norsk skole må takke nei til Apple

Uaktuelt å binde seg til én leverandør.

Forrige uke annonserte Apple sin plattform for interaktive lærebøker på iPad. Lanseringen fikk stor oppmerksomhet av skolesektoren verden over – en skolesektor som blir mer og mer interessert i digitale læremidler for å forenkle og forbedre dagens papirbaserte distribusjon.

– Det er et spennende initiativ, men det er ikke dette som blir løsningen på verken distribusjon eller produksjon av læremidler, tror Ola Berge som er fungerende avdelingsdirektør i Senter for IKT i utdanningen. Dette er en statlig etat under Kunnskapsdepartementet, som skal bistå norske skoleeiere innen grunnutdanningen med å bruke IT for å øke kvaliteten.

Skaper bevegelse

– Men når Apple gjør noe så setter det ting i bevegelse. Jeg tenker at dette er et riktig skritt i en interessant retning, sier Berge som mener at det er flere komponenter som må på plass før vi ser en stor endring innenfor grunnopplæringen. En viktig grunn til det er at løsningen som Apple presenterer er individuelt basert, altså at elevene selv skaffer seg tilgang til læremidlene som blir presentert. I grunnutdannelsen er det skoleeier, altså kommunene, som kjøper inn læremateriell til skoleklassene.

En annen viktig innvending Berge har til Apples sitt initiativ er at det vil være uaktuelt for norske skoler å binde seg til en leverandør.

– Læremiddelet må kunne brukes på tvers. Det er ikke aktuelt å låse seg til en leverandør, sier Berge til digi.no.

Ola Berge er fungerende avdelingsdirektør i Senter for IKT i utdanningen. Han ønsker Apple sitt inntog i markedet for læremidler velkommen, men tror ikke det blir veldig aktuelt i norsk skole med det første.
Ola Berge er fungerende avdelingsdirektør i Senter for IKT i utdanningen. Han ønsker Apple sitt inntog i markedet for læremidler velkommen, men tror ikke det blir veldig aktuelt i norsk skole med det første. Bilde: Privat

– En spennende tanke er at elever kan få tilgang til læremidler og sine egne notater på flere enheter, noe ala det Amazon gjør med skjønnlitteratur. Altså at man har skytjenester som gjør det mulig å få tilgang til læremidlet både på mobil, nettbrett og PC, sier Berge.

- Ikke avskrekkende investeringer

Berge sier til digi.no at investeringene som skal til for å komme dit at læremidlene er digitale ikke er avskrekkende.

– Dette er investeringer vi gjør uansett. Men dette er ikke noe som skjer i år. Teknologien vi har til rådighet i dag er ennå ikke helt riktig for skolen. Nettbrettene har for eksempel mange spennende egenskaper, men jeg er ikke sikker på at din egen underholdningsmaskin er godt egnet som skolemateriell, sier Berge som peker på utfordringen at elevenes musikk, spill og sosiale medieapplikasjoner er å finne på det samme brettet som kan bli en plattform for lærebøker.

– Minst fem år frem i tid

– Jeg tror teknologileverandørene vil lage enheter som er bedre tilpasset skolehverdagen enn det vi ser i dag. Nettbrettene i dag er jo også veldig individuelt orientert, sier Berge.

– Når forventer du at vi vil se gjennombruddet for digitale læringsmidler og nettbrett i norsk skole?

– Nå beveger jeg meg på tynn is, men jeg blir forbløffet dersom dette har betydning for elever flest de første fem årene, sier Berge som understreker at dette gjelder grunnutdanningen.

I den videregående skole er det en del eksperimenter og prosjekter blant annet Nasjonal digital læringsarena (NDLA). Dette er et fylkeskommunalt prosjekt som skal tilby kvalitetssikrede, fritt tilgjengelige, nettbaserte læremidler i alle fag i videregående skole.

Berge forteller at interessen for nettbrett som læringsmedie er økende i norsk skole.

– Det er en del skoler som har begynt å snuse på det, men det er ikke en bølge enda. Mange er interessert i potensialet, og det er interesse for informasjon og erfaringer.

    Les også:

Til toppen