Det norske programvareselskapet Imp har utviklet en brukervennlig og raskt søkesystem for bedrifter som vil la ansatte og kunder finne frem på deres nettsider.
Systemet legger seg på toppen av databaser og gir lynraske fritekstsøk. En av Imps største fordeler er muligheten for synonymer. Dermed kan du ordne det slik at kunder som søker på 4WD også får opp biler som har firehjulstrekk. Synonymene genereres automatisk.
Les mer om Imps teknologi:
- Vi er i forhandlinger med to av de fire største database-leverandørene i verden, hevder Mathisen.
Imp snakker dermed med enten Oracle, IBM, Microsoft eller Sybase. Mye tyder på at Microsoft kan være den ene, for Imp har satset mye på versjonen de lager for Microsoft SQL Server. Selskapet har også fortalt digi.no tidligere at selskapet har en versjon for Oracle og Java, så Oracle peker seg ut som den andre mest sannsynlige aktøren.
Mathisen vil ikke svare på spørsmål om spekulasjoner, men har røper litt om forhandlingene.
- Med det ene selskapet har vi kommet langt. De trenger et system for fritekstsøk og ønsker et partnerskap med felles salg. Det andre selskapet ønsker å inkludere vårt produkt i sin database, forteller Mathisen til digi.no.
Mathisen vil ikke si noe mer i frykt for å skade forhandlingene.
Imps søkemotor er priset etter størrelsen på databasen og koster rundt 50.000 kroner for en litt større nettside, i følge selskapet. Imp har lagt ut en tidsbegrenset test-versjon av programmet på sine nettsider.
- Jeg kjenner ikke til noen samtaler, men det utelukker ikke at Imp kan ha direktekontakt med moderselskapet i USA, sier Harald Løvvik, markedsdirektør i Oracle Norge.