Juss og samfunn

Norsk teknologi driver Europas rubrikkannonser

900 aviser i Europa samordner sine rubrikkannonser gjennom teknologien som opprinnelig ble utviklet for Finn.no.

15. jan. 2003 - 14:59

Rubrikkannonseløsningen som brukes på Finn.no - et samarbeid mellom Adresseavisen, Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad, med tilslutning fra Nord-Norgesamkjøringen, samt Trønderavisa - er utviklet på en Sybase-plattform.

Selskapet FinnTech har bygget ut denne løsningen slik at den fungerer som grunnlag for publisering og integrasjon mellom rubrikkannonsemarkedene i den europeiske Adexalliance der til sammen 900 aviser med 70 millioner lesere deltar.

For å vise hva dette kan innebære, er det lagt ut tre nye tjenester på nettstedet til Adexalliance, for samtidig søk etter henholdsvis biler, jobber og boliger i alle de 900 avisene.

Søkene foregår blant anslagsvis 400.000 eiendommer, 300.000 biler og 100.000 jobber (i skrivende stund er dog ikke disse tjenestene tilgjengelige ennå).

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.