BEDRIFTSTEKNOLOGI

Norske banker lut lei datakaos

Nå må det bli slutt på IT-problemene hos Fellesdata, forlanger Gjensidige og Storebrand Bank. EDB-sjef Bjørn Trondsen må rydde opp skikkelig, krever bankene.

17. sep. 2001 - 13:55
GjensidigeStorebrand Bank

Dette er andre gang på kort tid at rundt halvparten av Norges bankkunder mister kontakt med sine banker på grunn av dataproblemer. Tidlig i august varte problemene i over én uke og i forrige uke oppstod det også spredte problemer.

Etter problemene på lørdag, stiller nå Storebrand Bank spørsmål ved kulturen og ledelsesfokusen i EDB Business Partner og EDB Fellesdata.

- Det er foruroligende at Fellesdata på nytt faller ned, sier Lars Ola Rambøl, leder for ebusiness i Storebrand Bank til digi.no. Seks timer er ikke noen katastrofe. Vår bekymring er om det på overordnet nivå med jobbes nok med at slike at ting ikke skjer igjen. Bjørn Trondsen må etablere en kultur som har høyere fokus på sikkerhet, sier Rambøl til digi.no.

Rambøl mener at de tekniske problemene ved Fellesdata får for store følger. Lørdagens problemer var forårsaket av feil på en eller flere tapebackupstasjoner. Men det store spørsmålet er hvorfor dette førte til en driftsstans.
- Feil kan skje, men konsekvensene skal være mindre, sier Rambøl. Man kan få inntrykket av at datasentralen EDB Teamco har bedre systemer. Vi forholder oss ikke til kulturforskjeller og endringsprosesser i Fellesdata, sier Rambøl.

Han får støtte fra Gjensidige-gruppen.

- Vi vil undersøke om lederfokuset er stort nok. Vi ønsker oss i utgangspunktet de samme tjenestene som DnB og Kredittkassen får gjennom EDB Teamco-sentralen, Ole Gilbo, informasjonsrådgiver i Gjensidige Nor til digi.no.

Gilbo forteller at Gjensidige mottok en strøm av henvendelser og klager på lørdag, men at det meste løste seg. Gilbo mener at kundene godtar mye, så lenge de får informasjon.

- Vi reagerer på at kundene fikk så sen informasjon gjennom sine nettbanker. Vi stusser også over at (EDB TEamco-sjef John-Arne) Haugerud i et intervju nylig sa at kundene må leve med utstabile nettbanker, sier Gilbo.

Både Gjensidige og Storebrand forteller at de er fornøyd med informasjon de har fått, men de vil ikke forklare hvorfor en feil i backup-systemene gav seks timers nedetid. De to bankene forteller at de fremdeles forhandler med EDB Business Partner om erstatning etter nedetiden i august.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.