Norske bedrifter dårlige på nett

En undersøkelse gjort i nettsider hos store bedrifter i Hordaland gir nedslående resultater for Nett-Norge.

Konsulentselskapet Argument har gått igjennom nettsidene til de største bedriftene i Hordaland/Bergen. Resultatet er nedslående og gir en pekepinn om tilstanden i norsk næringsliv generelt.

Nettsidene tilfredstiller ikke elementære krav til brukervennlighet, åpenhet og oppdatert informasjon. 31 prosent av bedriftene hadde i liten grad oppdatert informasjon på nettstedene sine, 60 prosent hadde i liten grad mulighet for tilbakemelding om feil, 19 prosent beskrev ikke egen virksomhet og 31 prosent innbød i liten grad til at man kunne kontakte selskapet per telefon eller e-post.

Undersøkelsen omfatter 48 bedrifter som har en årsomsetning på mer enn 250 millioner kroner.

- Blant disse store selskapene forventes det at de aller mest grunnleggende kravene til nettsider følges - uavhengig av hvilket formål nettsidene har, sier kommunikasjonsrådgiver Fredrik Hannestad i Argument Bergen.

Vinneren av undersøkelsen, eller sagt på en annen måte, bedriften som hadde minst nedslående nettside var Vital Forsikring.

Til toppen