Norske bedrifter kunne tjent mer på Facebook

Har ennå ikke oppdaget potensialet i en «like», ifølge en Metronet-undersøkelse.

Metronet Norge, et selskap som lever av å veilede bedrifter i forretningsutvikling gjennom bruk av søk, sosiale medier og webanalyse, har undersøkt hvordan Norges 500 største bedrifter forholder seg til Facebook.

Oversikten er laget 28. januar. Den viser at 123 bedrifter, det vil si rundt 25 prosent, har etablert en virksomhet på Facebook.

Metronet har også telt opp hvor mange «likes» som hver bedrift har innkassert per 28. januar. En bedrift får en «like» når en besøkende på bedriftens nettsted klikker på et ikon merket «dette liker jeg». Opptellingen viser at kun flyselskapet Norwegian er i nærheten av 100.000 «tilhengere», og at bare 18 bedrifter har flere enn 10.000. Listen ser slik ut:

Metronet synes, naturlig nok, at andelen norske storbedrifter på Facebook er for lav. De refererer til en amerikansk undersøkelse fra november i fjor, som viste at 56 prosent av bedriftene på Fortune 500-listen er på Facebook.

De trekker også fram en Syncapse-undersøkelse fra juni i fjor som prøver å anslå hva en Facebook-tilhenger er verdt for en bedrift: The Value of a Facebook Fan: An Empirical Review (pdf, 18 sider).

Denne undersøkelsen påviser at en tilhengerskare på Facebook består av svært verdifulle kunder. De som på Facebook erklærer seg som tilhengere av et produkt kjøper for 71,84 dollar mer enn de som ikke er tilhengere. Sannsynligheten for at en tilhenger fortsetter å kjøpe et varemerke er 28 prosent større enn for en ikke-tilhenger. Sannsynligheten for at en tilhenger anbefaler et produkt til andre er 41 prosent større enn for en ikke-tilhenger.

Syncapse advarer at dette er gjennomsnittstall og at verdien av en tilhenger varierer kolossalt. De har beregnet gjennomsnittsverdien av en tilhenger til 136,38 dollar. Ekstremverdiene er null dollar – gjennomsnittet for de «verste» tilhengerne for alle varemerker – og 270,77 dollar.

Variasjonen er stor også innenfor ett og samme varemerke. Coca-Colas beste tilhenger er verdt 316,78 dollar, og den gjennomsnittlige er verdt 137,84 dollar. Den verste er null verdt.

– Denne graden av variasjon i tilhengerverdi må gjøres til et vesentlig hensyn når man ser på hvordan et varemerke skal forholde seg til ulike typer tilhengere for å bevege dem oppover verdistigen. Kort sagt må målet være både å redusere variabiliteten samtidig som man beveger gjennomsnittet oppover, heter det i undersøkelsen.

Syncapse gjengir denne grafen for å illustrere verdiforskjellen – målt i oppgitte kjøp på ett år – mellom en gjennomsnittlig tilhenger (grønn) og en gjennomsnittlig ikke-tilhenger (rød) for ulike kjente varemerker:

En gjennomsnittlig Facebook-tilhenger kjøper for 71,84 dollar mer enn en ikke-tilhenger, viser tallene.

Forretningsutvikler Arnstein Larsen i Metronet mener deres undersøkelse tyder på at norske bedrifter ennå ikke har oppdaget potensialet i en Facebook-tilhenger. Han viser til at mange småbedrifter har fått gode resultater ved aktiv bruk av Facebook. Stjerneeksemplet er Moods of Norway som har 137.291 tilhengere.

Daglig leder i Metronet, Jørgen El Fakiri, tror norske bedrifter trenger konkrete råd om hvordan lykkes på Facebook – og det er det han selger.

– Foruten beregninger av hva «likes» er verdt, ser vi helt klart at Facebook har stor verdi for søk og trafikk til for eksempel bedriftens hjemmeside. Bedrifter som har Facebook-sider og som deler informasjon på Facebook-siden sin, får mye trafikk tilbake igjen fra Facebook. Jeg tror vi som jobber med dette i Norge har vært for opptatt av å snakke om strategi, og for lite konkret om hva bedrifter kan og bør gjøre i sosiale medier. Vi har forherliget mulighetene i samme åndedrag som vi har drevet skremselspropaganda om alle farene som lurer i et medielandskap i stadig endring, sier El Fakiri.

Til toppen