Norske innholdsaktører vurderer å ta betalt for Internett-nyheter

TV 2s publisher Gunnar Stavrum skjønner ikke hvorfor aktørene klamrer seg til forretningsidéen om at alt skal være gratis på web. Nå diskuterer han med andre medieselskap om muligheten for betaling. - Vi må ha med alle de største innholdsaktørene på nett, medgir han.

Diskusjonen er i gang om hva som bør være forretningsmodellene på Internett. Hittil har reklame fungert som den dominerende inntektskilden for de aller fleste Internett-tjenestene i Norge. Ikke siden Nettavisen proklamerte høsten 1996 at de ville stenge nyhetstjenesten sin for å ta betalt for den etter en stund, har noen av de forbrukerorienterte nettavisene med allmennstoff turt å ytre seg offentlig.

Heller ikke eksperimentet Dagens Næringsliv drev med i flere år med betalutgave av Dagens Næringsliv på nettet, var særlig lukrativt.

Men til tross for dårlige erfaringer så langt i den relativt korte webhistorien, er det fortsatt noen aktører som ikke har slått fra seg drømmen om abonnement på nettnyheter. Spesielt nå som annonsemarkedet er inne i en bølgedal.

Gunnar Stavrum virker ikke redd for å gå mot strømmen når han lekker til digitoday.no at TV 2 Interaktiv gjerne vil stoppe flommen av gratisnyheter på Internett.

Stavrum har tidligere opplyst til at selskapet planlegger betal-tjenester blant annet på bredbåndstjenestene sine som web-TV. Dermed blir visse tjenester stengt i løpet av året. (Det er verdt å merke seg at Stavrums sjef i TV 2, Kåre Valebrokk, også var sjef for Dagens Næringsliv den gang de trodde på betaltjenester på Internett).

Nylig kom beskjeden om at TV 2 Interaktiv skulle spare 17 millioner kroner. Da sa han til digitoday.no at brukerne nå må finne seg i å betale for innholdet de får på nettet.

- Enten må brukeren betale, ellers får de mindre. Det er alle tjent med, sa Stavrum til digitoday.no dengang og opplyste at de skulle kutte i alt som ikke tjener penger.

Nå viser det seg at Stavrum går ytterligere et skritt lenger i forsøket på å fram alternative forretningsmodeller for Internett. Han skjønner ikke hvorfor det har sneket seg inn en myte om at nyheter skal være gratis, fordi de distribueres på nettet.

- Jeg leste her forleden om at freedom ofte forveksles med free når det gjelder Internett. "Alle" hevder at ingen gidder å betale for innhold. Det tror jeg er helt feil. Problemet til nå, er at det er ingen som har lykkes med betaling på nett, sier Stavrum som vil gå lengre enn kun salg av nisjetjenester og målrettet innhold, noe som TV2.no uansett kommer med i løpet av året.

TV 2 Interaktiv-sjefen tror faktisk at innholdsaktørene også kan ta betalt for allmenne nyheter som er tilgjengelige gratis overalt i dag. Han har tatt kontakt med noen av de store, norske aktørene som i dag befinner seg i "Innholdsnett", mediealliansen som har i utgangspunktet oppsto fordi norske innholdsaktører ønsker seg en større del av de mobile inntektene.

I samme sammenheng har Stavrum luftet idéen om å ta betalt for nyhetene som i dag pumpes ut gratis til brukerne.

- Jeg innser at dette ikke nytter for tjenester som er marginalt bedre enn andre gratis-tjenester. Men hvis vi utelukker hele den engelskspråklige verden, ligger det en effektiv grensestengning i språket. Går alle de største og mest kjente internettavisene i Norge sammen, kan det gå, tror Stavrum, men innrømmer at modellen er avhengig av at ingen av de store faller fra.

På spørsmål fra digitoday.no om det ikke uansett vil være nok av andre norske tilbud på nett som tilbyr gratis nyheter, svarer Stavrum at det holder å få med de største og beste norske innholdstjenestene som brukerne stoler mest på.

- Jeg føler her at det verken er markedet eller brukerne som skaper begrensninger, det er innholdsaktørene selv. Det foreligger en beslutningsvegring som jeg synes er merkelig. Det er jo rart at det kun er Aller-gruppen blant norske medieaktører som har stilt spørsmål om den nåværende forretningsmodellen på Internett.

Han mener det ikke holder å basere driften utelukkende på internettreklame.



-Jeg skjønner egentlig ikke logikken bak troen på ren reklamefinansiering. Hvorfor er man så redd for å miste markedandeler i et gratismarked, når det kun dreier seg om relative andeler? Og kan man tjene penger på kun ti prosent av trafikken blant betalingsvillige brukere, må jo det være bedre, mener han.

- Alle vil tjene på dette, også brukerne som betaler. De slipper støyen fra nettreklamen og får gode tjenester, mener han og tenker på at det går utover alle parter hvis nettredaksjonene må kutte i staben med konsekvens at de lager færre og dårligere nyheter.

Stavrum hevder å ha med seg flere av de store aktørene på disse idéene, men vil ikke oppgi hvem de er.
Til toppen