Norske innholdsleverandører vil ha 90 prosent av mobilinntektene

Norske innholdsleverandører på Internett akter ikke å fire én tomme overfor teleoperatørene: de går sammen i en råsterk allianse og krever minst 90 prosent av inntektene for innholdsdistribusjon på mobilt Internett.

Det ble ingen organisering av et Forum for Innholdsleverandører under dagens møte mellom representanter for norske innholdsleverandører på Internett. To timer på morgenkvisten var 23 representanter samlet i VG-auditoriet i Akersgata i Oslo og ble enige om en samtykkeerklæring som de skal presentere overfor teleoperatørene, i første rekke Telenor Mobil AS og NetCom.

Alle de store medieaktørene var til stede og TV 2 Interaktiv, NRK Telecom, VG Multimedia, DB Medialab , DN Nye Medier Aftenposten Interaktiv, SOL og Schibsted Telecom var blant dem som var til stede på møtet. Alle de overnevnte skrev under erklæringen.

Opprinnelig var det DB Medialab og konsulentselskapet Mogul som på et møte før jul tok initiativet til dette og satte ned et arbeidsutvalg bestående av seks aktører (Schibsted, TV 2, Dagbladet, Aftenposten, VG og SOL). Nå har alliansen, som altså er blitt kraftig utvidet, satt alle kluter til for å få gjennomslag hos de som distribuerer innholdet på fremtidens mobile Internett.

Per i dag kan innholdsleverandørene sitte igjen med omlag 60 prosent hvis de leverer tekstmeldinger til rundt ti kroner per melding, men andelen krymper jo lavere meldingen prises. I neste måned skal GPRS lanseres og, ifølge prosjektleder Jan Thoresen i DB Medialab, er de svært spente på hvordan forretningsmodellene kommer til å se ut.

På sikt kommer nemlig alliansen av innholdsleverandører til å jobbe for at tredje generasjons mobilt Internett, UMTS, skal gi en fordeling der de som leverer innholdet sitter igjen med minst 90 prosent av inntekten.

- Vi vil at prinsippet skal være at inntektene fra innholdet i større grad skal tilfalle innholdsleverandørene, sier Thoresen til digitoday.no.

- Vi håper at Telenor, når de slipper GPRS i neste måned, forstår at de må ha en forretningsmodell som gir oss noe. Hvis ikke vi får overskudd på mobilsatsingene våre, som for eksempel på WAP, er det jo ingen grunn for oss å investere i dette. Hvis vi derimot får overskudd og teleoperatørene det samme, blir det en vinn-vinn-situasjon, mener Thoresen. Han viser til det klassiske eksempelet med DoCoMo i Japan.

Der sitter teleoperatøren igjen med ni prosent og tjener penger så det griner.

Alliansen har satt ned en arbeidsgruppe som skal se på mulighetene for å utvikle sin egen billing-løsning for mobilt innhold. Aktørene mener at teleoperatørene ikke nødvendigvis bør være de eneste som sender regning til mobilbrukerne. Samarbeidet kan likså godt gå gjennom andre instanser, som banker, forsikringsselskap, kredittkortselskap og andre bedrifter.

Samtidig er det satt ned et utvalg som skal forhandle med operatørene. Der er blant andre Thoresen medlem.

- Men hvorfor trenger dere å gå sammen om dette, greier dere ikke å forhandle om dette på egen hånd?

- Det er kommet mange signaler fra ulike kanter om at fordelingen ikke blir slik vi ønsker. Det er viktig å stå samlet og kommunisere at vi ikke akter å gi bort det mobile innholdet, sier han.

Her er listen over aktørene som skrev under på møtet:

1. TV 2 Interaktiv
2. VG Multimedia
3. Aftenposten Interaktiv
4. DB Medialab
5. Schibsted Telecom
6. SOL
7. NTB
8. NRK Telecom
9. NRK Aktivum
10. TV3 ViSat
11. TVNorge Interaktiv
12. DN Nye Medier (Dagens Næringsliv)
13. P4 Instant Media
14. GoToScandinavia (turoperatør)

(I tillegg annonserte Nettavisen/Spray pluss Orkla Media at de aktet å skrive under senere)

Til toppen