Norske IT-bedrifter gidder ikke profilere seg

Mens svenskene profilerer og rekrutterer på messer og arrangementer, gidder ikke norske IT-bedrifter å delta. Med mindre kongen deltar, eller at bedriften selv står for agendaen.

Den svenske Arbetsförmedlingen har, i samarbeid med en rekke andre svenske institusjoner, IT-næringsparker og universiteter, nettopp kjørt en svært omfattende og vellykket rekrutteringskampanje på den tyske IT-messen CeBIT,

Les hele saken fra CeBIT her:
Svenskene rekrutterer intenst på CeBIT

Den norske standen på CeBIT er puslete, med kun tre bedrifter representert. Men hvorfor er det sånn?

Fredrik Syversen, konsulent i IKT Norge.
Fredrik Syversen, konsulent i IKT Norge.

Fredrik Syversen, som er konsulent i IT-næringens interesseorganisasjon IKT-Norge, sier til digi.no at norske IT-bedrifter er for dårlige til å profilere seg på arrangementer i regi av andre enn bedriftene selv.

- De gidder ikke. Dessuten er det ikke, i motsetning til broderlandet, tradisjon for dette i Norge.

Syversen nevner ett eksempel; Comdex-messen i Las Vegas i november i fjor.

- IKT-Norge hadde et opplegg hvor medlemmene (360 IKT-bedrifter er medlem, red. anm.) fikk tilbud om å møte amerikanske IT-bedrifter. Medlemsbedriftene kunne profilere seg med det formål å selge varer og tjenester, i tillegg til at det er nyttig og inspirerende å se hvordan andre bedrifter jobber. De kunne også komme til Silicon Valley for å møte ønskede bedrifter der.

- Det ble ikke noe av, legger han til. - Kun fem bedrifter meldte seg på.

Syversen er imidlertid blitt litt mer optimistisk nå. - Det er kongebesøk i Frankrike denne uka, og hoveddelen av det næringsrettede programmet er for første gang IT-relatert. Denne gangen er i overkant av 25 norske IT-bedrifter med til Paris for å møte franske IT-selskaper.

Formålet er også her eksport og salg av produkter og tjenester, og Syversen opplyser at bedrifter som SuperOffice, Rubicon, Visma, DataPower, Telenor, Norman og StepStone er med, i tillegg til en rekke mindre og mer ukjente selskaper.

- IKT-Norge og Norges Eksportråd har laget et "Eksportforum", og dette kongebesøket er det første i rekken av flere arrangementer initiert av Eksportforum. Interessen er kanskje såpass stor fordi det er første gang bransjen er blitt tatt med på denne type arrangement.

Fra CeBit i februar 2000.
Fra CeBit i februar 2000. Foto: Hannovermessens Norgeskontor

Han tror også at det faktum at kongen skal delta, gjør at det "blir mer fres over det". - Da får bedriftene føle at de er med i "det offisielle Norge".

Syversen håper det kan bli en trend, at bedriftene ser at de kan spare både tid og penger på denne type profilering og deltakelse på tilsvarende arrangementer. - Vanligvis ser bedriftene på dette som en stor engangskostnad, sier han.

Paradokset er at norske IT-bedrifter vil erobre Europa på egen hånd, mens tilrettelagte arrangementer og messer ikke er attraktivt.

I Sverige og Finland er det mye større oppslutning om slike arrangementer. Og en helt annen mentalitet

For eksempel:
Finsk frustrasjon: - Nordmenn er treige og feige!
;