Norske it-konsulenter for dyre

Norske it-konsulenter er så dyre at vi dropper videre oppkjøp i Norge, forteller Anders Lindgren i Steria.

Den franske IT-konsulentkjempen Steria har etablert seg som en betydelig aktør i det norske markedet. Selskapet har nærmere 300 ansatte og en omsetning på 650 millioner kroner i 2003. Steria har ved flere anledninger vurdert å kjøpe andre norske it-konsulentselskaper, men alle forsøkene har strandet. Årsak: Prisen var for høy.

- Sammenlignet med andre land i Europa er IT-konsulenter ekstremt høyt priset i Norge, sier informasjonsdirektør Anders Lindgren i Steria til digi.no.

Dette er oppsiktvekkende påstander. Prisene på konsulentselskaper nådde ekstreme høyder under dotcom-årene. Etter et langvarig og dypt fall mener altså Lindgren at vi er tilbake til et for høyt prisnivå.

Ifølge Lindgren prises de norske IT-konsulentselskapene slik at hver konsulent får en hodepris på 1-1,5 millioner kroner. Det er en halv million kroner høyere enn gjennomsnittet i Europa, i følge Lindgren. Der prises de fleste IT-konsulentene til godt under èn million kroner, mener han. De høye prisene på norske selskaper har ført til at Steria har droppet flere oppkjøp i Norge.

- Vi har sett på flere oppkjøpskandidater, og har oversendt prospekter til hovedkontoret i Paris. Hver gang har vi fått svar tilbake at det er for dyrt, sier han.

Steria-konsernet vil maksimalt betale èn million kroner per hode om det skal bli aktuelt å kjøpe selskaper i Norge. Konsernet kjøper i stedet selskaper i utlandet som er lavere priset, forteller han. Dermed ser det ikke ut til at det blir noen nye Steria-oppkjøp i Norge med det første.

- Slik det ser ut nå, så kommer vi til å vokse for egen maskin, sier han.

Steria Norge har klart å vokse betydelig i Norge, og hadde i 2003 en omsetningsvekst på 11 prosent. Selskapet omsatte for 650 millioner kroner, og fikk et resultat før skatt på flere titalls millioner kroner (selskapet vil ikke opplyse nøyaktig tall, red.anm). Selskapet har per i dag rundt 270 ansatte, men er i ferd med å få inn 50 nye personer. Målet er å vokse til 400 ansatte innen 2006, har selskapets sjef Kjell Rusti uttalt tidligere.

Steria kapret 22 nye kunder i Norge i fjor, og overtok IT-driften fra store konkurrenter. Systemintegrasjon og outsourcing er det sterkeste vekstområde for Steria. Spesielt innen applikasjonsdrift som økte fra 125 millioner til 175 millioner i fjor. I alt har Steria tegnet nye avtaler for 140 millioner kroner, og dessuten overtatt større outsourcingsavtaler fra blant annet teleoperatøren TDC, Oslo kommune og Skattedirektoratet.

CRM, kundekontakt og virksomhetsportaler er nye vekstområder for Steria med oppdragsgivere som SpareBank1-gruppen, DnB Nor, Ergo Integration og Telenor. Steria mener å være først ute med referanse på Microsoft Office 2003 portalløsningen og det er rekruttert flere rådgivere og utviklere innen dette området.

Steria internasjonalt ble kåret til Europas beste IT-konsulentselskap av CIC-securities og omsatte i 2002 for 7,5 milliarder norske kroner.

Til toppen