JUSS OG SAMFUNN

Norske lokalradioer: "Vi kveles av NRK"

I vår lanserer NRK sin nye urbane radiokanal og i sommer kommer ungdomskanalen MPETRE.com på lufta. Begge lanseres parallelt på digital radio og på FM-båndet. Det er FM-sendingene Lokalradioforbundet reagerer sterkt på.

Herman Berg
11. feb. 2000 - 05:23
Ole TamlagNorsk Lokalradioforbund

Lars Bruusgaarddigi.no
Les om de omstridte NRK-planene her:
Digital NRK-radio sniker seg inn via FMBer Førde droppe storbyradio
Lokalradioene raser mot NRKs P5-planer


Han påstår at deler av lokalradiobransjen er i ferd med å kveles når NRK nå lanserer sine ny radioplaner. MPETRE.com skal på web og på FM-båndet til sommeren. Storbykanalen Metro er på vei ut i eteren allerede i vår.

Tamlag skisserer blant annet to hovedpunkter i kritikken: Lokalradioene lever med mangel på frekvenser, mens NRK disponerer halve spekteret "etter eget forgodtbefinnende". Det skal også være generelt dårligere sendetekniske vilkår for lokalkringkastingen.

Til nå har NRK lansert tre heldigital radiokanaler, Alltid Nyheter og Alltid Klassisk med det tredje alternativet Alt fra Løvebakken som helt nylig ble lansert. Ytterligere to DAB-kanaler skal på luften i løpet av året med paralleller på FM-båndet.

NRK avviser at de er inne på lokalradio-området og føler at dette er hakk i plata:

- Vi opplever at lokalradioene sier det samme nok en gang, sier informasjonssjef i NRK Radio, Steinar Q. Andersen.

- MPETRE.com skal gå i de samme byene som det Metro skal gå i og mener at det dette ikke dreier seg om en lokalradiosatsing i det hele tatt, sier Andersen.

- Det nærmeste NRK kommer lokalradio er P1 med sine distriktssendinger. Dessuten er det DAB-tjenester vi prøver ut. FM-radio er det ikke og FM-sendingene skal uansett fases ut etter en viss tid, sier Andersen og mener det er viktig å presisere at det er ikke noe mål for NRK å være størst, men gi flest mulig nordmenn sjansen til å lytte på radio.

- Vi har ingen interesse av å bli veldig store og la det gå utover mangfoldet. I lokalradioene er det et mylder av forskjellige kanaler som gjør en strålende jobb. Hvorfor i all verden skulle vi tråkke dem i hælene, spør Andersen og mener at nisjetankegangen til NRK gjøres for å gi et tilbud også for målgrupper som er interessert i mer spesielle ting og ikke nødvendigvis hører på radio som primærmedium:

- Jo flere flere kanaler rettet mot spesielle målgrupper man oppretter, jo mer ekskluderer man. Vi føler at vi har et hull for lyttere i aldersgruppen 9-15 år for øyeblikket. Derfor mener vi at det var riktigere å starte opp en ungdomskanal framfor en jazzkanal, sier informasjonssjefen.

- Vi forbereder grunnen for digital radio. Den jobben synes vi NRK bør gjøre. Vi prøver å tenke på hva som er mulig via digital radio og jobber for å skape communities med anledning for tilleggstjenester av alle mulige slag

- Det vi er mest interessert i, er å få nye radiolyttere. Det betyr at vi kommer til å rekruttere noen fra nærradioene pluss stjele fra både P4 og våre egne lyttere til de nye kanalene. Men ikke minst har vi som mål å rekruttere nye lyttere som ikke er tunet inn på radio, sier han.

Til påstandene om spesialbehandling av NRK når det gjelder radiofrekvenser, sier Andersen at de må søke om å bruke FM-båndet hver gang hos Post- og teletilsynet.

- Vi kan ikke bare ta oss til rette. Vi må søke og får kun midlertidige tillatelser, sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.