Norske nettmediers annonseomsetning har vokst kraftig i mange år. (Bilde: Anfa Research)

Norske nettannonser kraftig opp

Økning i alle digitale kanaler.

Anfa Research har publisert sine anslag over annonsesalget til norske nettmedier i desember og i hele 2013, på vegne av bransjeorganisasjonene MBL og INMA.

Tallene viser at norske mediers omsetning av nettannonser nådde 236 millioner kroner i desember 2013, 21 prosent mer enn i samme måned i 2012.

I hele året ble det solgt nettannonser for 3,08 milliarder kroner, 19 prosent mer enn i 2012.

Den største relative økningen er annonser til mobil (nettbrett ikke inkludert). Her ble omsetningen mer enn tredoblet, fra 84 millioner kroner til over 280 millioner kroner.

Bannerannonser («display») står for over halvparten av omsetningen – 1,72 milliarder kroner i 2013 – men er også kategorien med lavest vekst, 9 prosent opp fra 2012.

«Stilling ledig» er den største kategorien innen rubrikkannonser, med en omsetning på 414 millioner kroner, opp 11 prosent fra 2012.

Daglig leder i INMA Kenneth Eriksen mener tallene viser styrken til digitale plattformer.
Daglig leder i INMA Kenneth Eriksen mener tallene viser styrken til digitale plattformer. Bilde: INMA

Den oppgitte omsetningen er utfakturert, etter fratrekk av rabatter, men før byråprovisjon. Tallene rapporteres av A-pressen Digitale Medier, Mediasite Digital, Edda Media, ABC Startsiden, ABC Nyheter, AdLINK, Adresseavisen, Aftenposten, Agderposten, Aller Internett, Asker og Bærum Budstikke, Bergens Tidende, Dagbladet.no, dn.no, Eniro Norge AS, Finn.no, Fædrelandsvennen, Hardware.no, Hegnar Online, Hjemmet Mortensen, MSN.no, n3sport.no, Nettavisen, NRK.no, RB-konsern (Romsdal Budstikke, Driva og Åndalsnes Avis), Smp-konsern (Sunnmørsposten og Vikebladet), SOL, Start, Stavanger Aftenblad, Teknisk Ukeblad, Eiendomsnett.no, TV2, VG.no, Vårt Land og Webtraffic.

Til toppen