RESULTATERFINANS

Norske nettbanker satser helst i Norge

To svenske nettbanker satser på Norge. Kreditkassen og DnB satser derimot lokalt.

Oddmund Grøtte
5. okt. 2000 - 14:25
Cap Gemini Ernst & Young

SEB Skandinaviska Enskilda Banken



Ellinor JohansonIDG Sverige


Les om svenskenes inntog:
Svenske bankmenn satser på nett i Norge
Skandia lanserer Norges første rene nettbank

De to største norske bankene, Kreditkassen og DnB, satser først og fremst på det norske markedet:


- Dette må ses i lys av den nordiske konsolideringen innen finansnæringen som verken Kreditkassen eller DnB har vært med på. Kreditkassen blir høyst sannsynlig kjøpt opp av MeritaNordbanken (eller en annen bank) og blir da følgelig en del av denne bankens ekspansjonsplaner, sier Arild Halvorsen, leder for Financial Services Strategi for Gemini Consulting i Norge, til digitoday.no.

- Vi må se på hvilke markeder bankene ønsker å betjene. Dette er ikke bare om ekspansjon, men også om kompletthet i produktene. DnB har blant annet store planer sammen med Posten og Telenor som skal sikre integrasjon mellom produktene. Dette er også en måte å konkurrere på, sier han.

- Nettbankene bør være mer presise på hvilke markedssegmenter de skal betjene. Det ser nå ut som samtlige norskbaserte nettbanker i dag ønsker å oppnå en "kompletthet" i produktspekter og streber etter å få en helhetlig presentasjon av dette på nettet. Det virker som de vil betjene hele kundespekteret slik man gjorde i den "gamle verden", og med en "gammeldags" prissetting. Samtlige norske banker synes følgelig å bevege seg i omtrent samme retning. Imidlertid tror jeg at strategi innenfor dette området er viktig. Ser vi på de svenske er disse langt mer profilerte. Eksempelvis bruker Skandiabanken pris som et strategisk virkemiddel og oppnår en kraftig tilstrømning av kunder, mens SEB derimot signaliserer at de ønsker å profilere seg mot spesielle kundesegmenter, sier Halvorsen.

Les mer om samarbeidet mellom DnB og Telenor:
DNB og Telenor på terskelen til netthandel

Børre GundersenKreditkassens nettbankdigitoday.no.


- Vi prøver å lokke kundene over til å bruke Internett, det er billigere både for kunden og oss. Kreditkassen har i overkant av 100.000 kunder på nettet, noe som er omlag 25 prosent av kundemassen. Vi tar sikte på å få nærmere 50 prosent av kundene over på nettet innen et par år, fortsetter Gundersen.

Konkurrenten DnB satser på å utvide produktspekteret på Internett:

- Vi ser på Internett som en integrert del av forretningsvirksomheten. Vi har kontorer flere steder i verden, men foreløpig satser vi på nettbank kun i Norge. Vi satser på å utvikle vår Internett-satsing og har opprettet joint ventures med både Posten og Telenor i så måte. Samarbeidet med Telenor er en åpen løsning der DnB skal behandle banktjenester der vi har enerett på finansielle tjenester over en kort periode. Samarbeidet med Posten går på å tilby sikker betaling for kundene, sier Geir Falkenberg, informasjonsansvarlig i DnB, til digitoday.no.

- Det er både i vår og kundens interesse at flere går over til vår nettbank. I dag har vi 85.000 kunder, mens Postbanken har omlag 130.000 kunder. Ved å tilby et bredere produktspekter håper vi å ta markedsandeler, sier Falkenberg.

Les også de andre nettbank-sakene:
Småsparerne tar makten
Spår stor vekst for nettbanker
Spis eller bli spist
Innovasjon og Internett gir store aksjonærverdier
Nettbanken, hvem er det ?
Flere bruker nettbanker
ACTA ensom norsk svale i utlandet
Norske nettbanker satser helst i Norge
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra