Norske nettkunder har begynt å «shoppe»

Komplett forteller om sterke endringer i handlemønsteret på nett. Kundene vandrer blant annet mer rundt og handler større varer.

I forbindelse med at de slapp nye kvartalstall som viser sterk vekst, letter Komplett på sløret over sine innerste hemmeligheter: Hvordan kundene oppfører seg på deres nettbutikk.

Dette er noen av de innerste forretningshemmelighetene til nettbutikkene og Kompletts finansdirektør Gyrid Skalleberg vil ikke oppgi noen konkrete tall, men hun forteller om sterke endringer i kundens handlemønster det siste året.

Hovedtrenden kan oppsummeres i ordet shoppe.

- Før kom kundene inn, valgte akkurat det de skulle ha, betalte og gikk ut. Nå shopper de mer - de vandrer rundt, leser og ser på langt flere produkter. Det er ikke alltid de handler noe, men de er innom oftere, forteller hun.

Dette er svært gode nyheter for både Komplett og resten av nettbutikk-bransjen, for det viser dyptpløyende holdningsendringer til netthandel. Skal man tro Komplett, er folk virkelig blitt vant til netthandel og stoler helt på denne type handel.

Det viktigeste er at shopping-aktige vaner betyr at folk ender opp med å kjøpe mer enn akkurat varer de lette etter.

- Vi har sett en markant økning i tiden en snittkunde bruker på nettsidene våre og dette aksellerer, forteller Skaldeberg. Første gang en kunde er inne, bruker han eller hun kort tid, men over tid forlenges besøkstiden.

Dette skyldes blant annet at Komplett har laget et system som lar kunder skrive anbefalinger, noe mange både skriver og leser.

Mye av utviklingen skyldes at Komplett har fått på plass en del varer i "kjekt å ha"-kategorien. IT-produkter kjøpes som regel ikke spontant, men stadig flere slenger med seg produkter fra "Fritid og hjem" - for eksempel verktøy, lamper eller elektriske varer.

Og mer skal komme.

- Vi arbeider med å bygge ut den kategorien videre, blant annet gir disse varene hyggeligere marginer enn mange IT-produkter.

Skaldeberg forteller om to viktige endringer i handlemønsteret som har bidratt til vekst for Komplett:

Da internett kom, ble nettbutikker spådd som distriktenes favoritt - folk på småsteder ville få samme varetilbud som folk i store byer. Det har skjedd - hittil er det folk på sentrale Østlandet som har handlet mest, men nå forteller Komplett at kundene strømmer til fra distriktene, særlig i Nord-Norge.

Den andre trenden er salg av tunge og store varer. Salget av store TV-er har skutt i været for Komplett. Det er ikke fordi nettbutikken er så mye billigere på dette området, men fordi det er så praktisk.

- Vi har fått hjelp av nye logistikk-rutiner, for eksempel har Posten innført "Tung pakke rett hjem". Dermed får du levert TVen på døren og Posten tar med din gamle TV. Dette er blitt populært i distriktene og faktisk i indre Oslo. Der bor det mange unge mennesker uten bil, påpeker finansdirektøren.

Skaldeberg forteller også at deres nye avbetalingsløsning bidrar - folk ser på månedsprisen og kjøper litt dyrere produkter.

Hun røper også at sesong-varisjonene flater ut.

- Før svingte det mer, men IT-utstyr brukes på stadig nye felter og med nye logistikk-rutiner kan vi la folk handle mens de er på hytta. Men fremdeles er det slik at folk handler mer når det er dårlig vær.

Det er bare en målgruppe Komplett enda strever med å få inn: 90 prosent av kundene er menn, salget til kvinner løfter seg bare svakt.

Til toppen