Norske nettsteder investerer feil

Mange norske Internett-sider er trege, selv om eierne har brukt millioner på sine servere. Her er forklaringen.

Nettfokus har i lengre tid arbeidet med analyse og planlegging av nettverk, og nå har selskapet lansert en ny tjeneste. Med et analyseverktøy fra Agilent Technologies, et selskap nylig skilt ut fra Hewlett-Packard, kan selskapet måle responstider i detalj.

- Vi er de første i Norge som måler hvorfor responstiden er lang eller kort, forteller Nettfokus-sjef Jan Petter Torgersrud. Som regel viser det seg at nettserverne går mer enn fort nok, det er linjene ut som er flaskehalsen. Hovedregelen er at nettsider bør laste på mindre enn syv sekunder - ellers blir brukerne utålmodige.

Torgersrud forklarer at Nettfokus måler fire faktorer når de laster ned en nettside for en kunde de tester. Den første er DNS-lookup. Så måles tiden for TCP-connect, noe gir nettverks-responstid. Deretter måles tiden serveren bruker før den starter overføring. Dette viser ytelsen på server. Deretter følger selve overføringen.

Grafen over viser en typisk norsk Internett-side, mener Nettfokus. Den viser to målinger, med total responstid i mørkegrønt. De tre første trinnene i prosessen (fiolett, mørkerosa og gult) kan nesten ikke måles, det er overføringen i lyseblått som er årsaken til at responsen ligger på rundt 30 sekunder.

- Vi mener at norske nettsider må velge driftsleverandør ut i fra slike målinger og garantier om oppetid. Etter hvert som stadig flere bedrifter tar Internett i bruk til viktige oppgaver, blir responstid utrolig viktig. Vi tilbyr derfor også målinger av Internett-butikker for å sjekke i hvilke trinn kundene faller av. Alt kan gå greit, men tar kredittsjekken 20 sekunder, hopper mange kunder av, forteller Nettfokus-sjefen.

Til toppen