Norske Nimsoft doblet igjen

Driftsspesialist Nimsoft doblet igjen i 2005, og trenger flere folk for å gjenta bragden i år.

Det norske tjeneste- og utviklingsselskapet Nimsoft, med aner tilbake til Norsk Data, er de siste årene blitt en internasjonalt anerkjent spesialist på avanserte overvåkningssystemer for Windows, Linux og Unix, særlig beregnet på avtaler med tjenestegaranti («service level agreements» eller SLA).

I konkurranse med IT-giganter som IBM og CA, har Nimsoft klart å kapre flere betydningsfulle kunder både nasjonale og internasjonale. I Norge har selskapet blant annet Bankenes Betalingssentral (BBS) og Statoil.

Selskapet har opplevd sterk vekst de siste årene. For et år siden uttalte administrerende direktør Anders Grindland at han trodde på nok en dobling av omsetningen i 2005, etter en økning fra 15 millioner kroner i 2003 til drøye 36 millioner kroner i 2004 med et driftsoverskudd på over ni millioner kroner.

For 2005 endte omsetningen på vel 67 millioner kroner, eller 10,1 millioner dollar og 1,4 millioner dollar i overskudd. I år tipper Grindland at omsetningen vil vokse til 17 millioner dollar.

Grindland sier til digi.no at selskapet tar sikte på å øke tallet på medarbeidere fra 70 til 100 i løpet av 2006.

Det skal ansette ti utviklere til utviklermiljøet på Skullerud i Oslo. I tillegg skal det ansettes 20 medarbeidere som skal fordeles på de utenlandske kontorene.

Nimsoft har i dag 20 medarbeidere i USA, 10 i England, 3 i Spania, 2 i Sverige og skal i tillegg etablere seg i det tyske markedet.

– Vi ønsker de flinkeste av de flinkeste, sier Nimsoft-sjef Anders Grindland til digi.no.

    Les også:

Han mener at selskapets konkurransefortrinn er enkle løsninger som er lettere å installere og drifte samtidig som det er et rimeligere alternativ i forhold til de store og komplekse løsningene til konkurrentene.

Nimsoft har i alt 300 kunder på sin liste.

Grindland tror at etterspørselen etter løsninger for tjenestegarantiavtaler spesielt vil vokse i forhold til at bedrifter nå får øynene opp for ITIL. ITIL er et sett av regler for hvordan man skal håndtere sin IT-infrastruktur og er basert på de beste erfaringene («best practise»).

– Overvåkingsutstyr vil ha lite fokus på hva selve maskinene gjør, men vil måle hvordan tjenestene faktisk fungerer, sier Grindland til digi.no.

Målet for Nimsoft er å være blant de fire til fem foretrukne leverandørene og å «bli satt på kartet». Nimsoft har allerede blitt nevnt av det internasjonale analyseselskapet Gartner som alternativ på sitt felt.

Til toppen