Norske Opera bygger sosiale nettverk

Opera har i det stille blitt en stor aktør i det brennhete sosial nettverk-markedet.

De fleste forbinder Opera som den norske utfordreren til Netscape og Internet Explorer. Opera har gjort seg bemerket over hele verden, med nettleseren i bruk på mellom 10 til 15 millioner PCer og 13 millioner mobiltelefoner.

Men en godt bevart hemmelighet, er at Opera nå også har blitt et nettsted for sosialt nettverk.

Ifølge presseansvarlig Tor Odland har Opera Software 1,9 millioner unike brukere per uke, og kommer dermed ut som tredje mest besøkte nettsted etter VG og MSN, målt i forhold til TNS-tall.

Der troner VG med 2,5 millioner, MSN med 2,1 millioner og altså My Opera med 1,9 millioner brukere, etterfulgt av Startsiden med 1,8 millioner.

Odland forteller at det er spesielt fototjenesten som har skutt fart i antall besøkende med 221.000 brukere som bygger nettverk ved å kommunisere med Opera-brukere, i tillegg til å dele bilder, musikk og videoklipp med nye og gamle venner.

På forumet my.opera.com, har Opera erfart en kraftig vekst det siste halvannet året.

Nettstedet har utviklet seg fra å være et diskusjonsforum på funksjonalitet for Opera-brukere til å bli et sosialt nettverk med fotoalbum, blogger på alt fra fotball til musikk og videoklipp. Et av de siste innslagene er fra en blind mann som deler fotoblogger med bilder «sett» fra hans verden.

Fra fotoalbumet ble lansert høsten 2005, har 221.000 brukere strømmet til denne tjenesten, forteller Odland.

Hoveddelen av brukerne kommer fra USA, England og Tyskland i tillegg til asiatiske land som Taiwan, Kina og Vietnam. Mange av kjendisene i Vietnam bruker Opera som sin blogg, mener Odland.

Tjenesten er også populær i Norge, Sverige og Danmark med rundt 200.000 registrerte brukere.

Til toppen