JUSS OG SAMFUNN

Norske spammere bøtelagt

- Uaksomt å ikke innhente samtykke, mener Markedsrådet.

22. sep. 2010 - 13:10

Oslo (NTB): Næringsdrivende har ansvar for å kontrollere adresselistene sine før de sender ut massereklame på e-post, slår Markedsrådet fast.

Selskapet Mediafly Magazines AS må betale 50.000 kroner i gebyr for å ha sendt ut spam med reklame for nettstedet «Bladkongen» til rundt 100.000 e-postadresser.

Firmaet hadde kjøpt adresselister fra en samarbeidspartner, men Markedsrådet slår fast at informasjonen burde vært kontrollert bedre og at selskapet opptrådte uaktsomt da reklameposten ble sendt ut.

- Avgjørelsen viser at næringsdrivende som kjøper lister med e-postadresser har et selvstendig ansvar for å sjekke at personene som eier e-postadressene faktisk har gitt samtykke til å motta reklame, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård.

Reaksjonen mot Mediafly Magazines er den første etter at ny markedsføringslov ble innført i fjor.

- Markedsrådet mener at en e-postkampanje som rettes mot 100.000 e-postadresser må regnes for å være av et svært betydelig omfang og at bruddet derfor måtte anses som vesentlig, står det i avgjørelsen. (©NTB)

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.