GPS-klokker

Norske Sten Kirkbak fikk idéen til GPS-klokkene for barn. Nå vil produsenten inn i et helt nytt marked

Ideen med å gi små barn en mobilklokke i stedet for en mobiltelefon er god, men Forbrukerrådet har hatt innvendinger mot mange av dem.

Tok affære: Da sønnen til Sten Kirkbak forsvant på et kjøpesenter i 2005 fikk han ideen til en klokke med innebygget mobiltelefon som kunne kommunisere med barnet. Nå jobber Kirkbak som konsulent for Xplora.
Tok affære: Da sønnen til Sten Kirkbak forsvant på et kjøpesenter i 2005 fikk han ideen til en klokke med innebygget mobiltelefon som kunne kommunisere med barnet. Nå jobber Kirkbak som konsulent for Xplora. (Bilde: ORV)

Ideen med å gi små barn en mobilklokke i stedet for en mobiltelefon er god, men Forbrukerrådet har hatt innvendinger mot mange av dem.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

I det siste har GPS-klokker – eller klokketelefoner – beregnet på barn fått kritikk fra Forbrukerrådet for manglende sikkerhet. I noen tilfeller er det nok belegg for kritikken, men slike telefoner har først og fremst til hensikt å bruke mobilsambandet for å sikre forbindelsen mellom foresatte og barn som er for små til å ha vanlig mobiltelefon.

Ideen om et slikt produkt har nok oppstått mange steder, men tok for alvor av da Sten Kirkbak mistet kontakten med sønnen sin, Filip på fire år, på CC Vest for snart åtte år siden. Gutten dukket opp etter ca. 20 minutter, men den grusomme følelsen Kirkbak hadde fikk han til å tenke. Dette må jo teknologi kunne fikse mente han – og som tenkt, så gjort.

Slik ser GPS-klokken fra Xplora ut.
Slik ser GPS-klokken fra Xplora ut. Foto: Odd Richard Valmot

Kirkbak reiste til USA, og for å gjøre en lang historie kort, så utviklet han en sikkerhetsenhet i form av et armbånd koblet til mobilnettet som snakket med en app på en telefon. Enheten som fikk navnet til sønnen, Filip, ble godkjent av FCC og solgte mer enn 30.000 enheter. Produktet vant flere innovasjonspriser og utmerket seg med 27 patenter. Senere ble merket kjøpt av et fransk teknologiselskap, etter at det også ble lansert i Spania av Telefonica.

For noen år siden ble koreanske Infomark koblet inn. De var en stor produsent av mobilrutere og wearables. De hadde gjort suksess med denne kategorien i Sør Korea, og ønsket nå å komme inn på det europeiske markedet. Gjennom relasjonen til Kirkbak fra USA, og det opprinnelige gründerteamet fra Norge, ble mobilselskapet Pepcall etablert i Norge.  Dette for selv å kunne distribuere og selge et slikt produkt, ferdig installert med SIM-kort. I fjor begynte salget i Norge, og år har de kommet i gang i Sverige. Et søsterselskap, Xplora Technologies, skal stå for distribusjonen i Europa.

– Vi gjorde grundige undersøkelser før vi startet. Vi så at vi kunne kjøpe billigere kinesiske modeller, men ikke med den kvaliteten vi har fått nå. Det at klokkene har oppnådd så stort salg i Korea er også en betryggelse i tillegg til at det er CE-godkjent og robust. Koreas største telecomoperatør, SK Telecom, har testet den og solgte på kort tid mange titusener av Xplora-klokken, sier adm. direktør i Pepcall, Svenn Jarle Simonsen.

Ikke alle vil gi mobil til barna

Markedet for slike smartklokker til barn ligger i at foreldrene ønsker å kunne ha kontakt med barna, men de vil ikke gi dem en mobiltelefon. Det åpner en Pandoras eske av ting mindre barn ikke bør eksponeres mot. Mange skoler tillater heller ikke at barna tar med mobiler på skolen.

– Mange foreldre ønsker også å vite hvor barna befinner seg og da er det mulig å skru på en GPS-sporing som viser hvor de er. Klokka snakker også med wifi-nett slik at den også vil vise posisjon om de er innendørs. For å øke sikkerheten har klokka en SOS-knapp som automatisk ringer til en liste på inntil fem foresatte til en av dem svarer, sier han.

(Artikkelen fortsetter under)

Svært mange foresatte har skaffet Xploraklokken siden direktør i Pepcall, Svenn Jarle Simonsen, var med å lansere den i Norge. Nå kommer de med en ny og forbedret modell. 
Svært mange foresatte har skaffet Xploraklokken siden direktør i Pepcall, Svenn Jarle Simonsen, var med å lansere den i Norge. Nå kommer de med en ny og forbedret modell.  Foto: ORV

Appstyrt

Litt av poenget med klokka er at all kommunikasjon settes opp gjennom en telefon. De foresatte kan bestemme hvem som skal være med i den gruppen som kan ringe til barnet og som barnet kan kontakte. I tillegg til å snakke med barnet kan de også sende meldinger og legge inn talemeldinger. Alle samtalene rutes via Pepcalls server som sjekker ID-en til de som ringer for ekstra sikkerhet.

– Vi kommer til å utvide funksjonaliteten i appen etter hvert, men vi skal ikke overlesse den. Dette skal være nyttig for både barn og foresatte og det skal være sikkert. Det vil bli mulig å sende barnet talemeldinger og emojier og barn vil kunne sende forhåndsdefinerte meldinger tilbake. De kan jo ikke skrive på en så liten skjerm. Det er selvfølgelig lett å oppgradere appen, men klokka vil også kunne fastvareoppgraderes for å få den nye funksjonaliteten, sier Simonsen.

Neste år kommer en ny modell av Xploraklokken. Den vil ha samme grensesnitt som dagens modell, men vil være utformet litt annerledes for å få plass til 2G-antenner i tillegg til de for 3G. Dagens klokke har bare 3G, men det har i visse tilfeller gitt litt dårligere dekning. Den nye modellen vil også ha en enkel skritteller som kan stimulere barna til å få og den vil ha et batteri på 450 mAh mot dagens på 380 mAh. Den nye klokka vil også være basert på Android Wear.

Spørsmål om sikkerhet

Forbrukerrådet gjorde nylig en gjennomgang av sikkerheten til de smartklokkene for barn som var representert på det norske markedet og kom med ganske krass kritikk. Her var det mye som måtte rettes på for at foreldre og barn kunne være trygge. Også Xplora-klokken fikk kritikk, selv om den kom bedre ute enn de andre.

Finn Myrstad hos Forbrukerrådet.
Finn Myrstad hos Forbrukerrådet. Foto: Kjell Håkon K. Larsen

 – Vi har hatt et godt samarbeid med produsenten og vi konstaterer at de har reagert på kritikken og gjort tiltak. Vi har fortsatt ting å utsette på vilkårene. Og vi vet ikke med sikkerhet at klokkene har blitt utbedret. Men vi har inntrykk av at det jobbes mye med å rette sikkerhetshullene og utbedre dele av vilkårene, sier fagdirektør digitale tjenester i Forbrukerrådet, Finn Myrstad.

Sten Kirkbak, mannen som i sin tid fikk ideen til slike klokker, jobber nå som konsulent for Xplora. Han er enig i at alle tiltakene Forbrukerrådet har etterlyst ikke var utført, men nå har de gjort det, inklusive endringer i tjenestevilkårene. Nå slettes alle stedsdata på serveren etter 72 timer og de kan også slettes manuelt for de som ønsker det. Den påpekte hypotetiske muligheten for hacking ble utbedret i forkant av rapporten det vises til.

 – I dialog med Forbrukerrådet kommer vi snart med ytterligere forbedringer av sikkerheten i form av en enda sikrere hand-shake-protokoll. I tillegg har vi på eget initiativ engasjert sikkerhetsbyrået TUV for å verifisere dette arbeidet og utarbeide en total dokumentasjon og sertifisering av løsningen. Fra 30. november vil alle serverdata slettes automatisk etter 3 måneder. Vi tar sikkerhet overfor barn veldig alvorlig. Her må vi være ledende, for det er jo grunnlaget for virksomheten vår, sier Kirkbak.

Ser på eldremarkedet

Xplora har bestemt seg for å lansere klokker for de som befinner seg i den andre anden av alders-stigen, spesielt pleietrengende og de som lider av Alzheimer. I Korea er dette et stort marked.

– Dette er modeller med både 3G og 4G, men det er ikke enkelt teknisk. Det er vanskelig å støtte alle frekvensene med de antennene som må til i en klokke. I tillegg kommer debatten rundt dette med overvåkning. Å utstyre en pasient med en taleklokke som også kan gi posisjonsdata er et minefelt, men det handler jo først og fremst om sikkerhet for brukeren og trygghet for de pårørende, sier Simonsen.

– Om vi skulle ha bygget en klokke med støtte for alle internasjonale frekvenser med dertil tilhørende antenner ville den blitt veldig stor. Vi trenger også et brikkesett som er tilpasset de frekvensene som brukes. Det er ikke så lett å få tak i. De som lager mobiltelefoner har støtte for alt og masse funksjonalitet. For det første så trenger vi ikke all funksjonaliteten i en klokke, det er dyrt og det er med å drive opp strømforbruket. En slik klokke må bruke så lite strøm som mulig for batterikapasiteten er bare brøkdelen av den i en telefon, sier internasjonal salgssjef i Infomark, Harry Hong.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen