NRK åpner for partnerskap i alle ender

Den digitale sjefen, Tor Fuglevik, mener at alle innholdsprodusenter i den digitale fremtiden er potensielle samarbeidspartnere for NRK.

Norsk Rikskringkastings styre ga i forrige uke beskjed om at samtalene med Telenor skulle skyves i bakgrunnen mens man undersøkte andre alternativer som partnere.
Les om den fremtidige digitaliseringen:
NRK jakter på telekom-alternativer til digital-TV
Statskanalen skal kuppe SMS-markedet

- Vi har sittet i en lengre runde med Telenor om et digital-TV- og Internett-samarbeid. Vi har fått beskjed av styret om å ta en liten tenkepause for å ta opp forhandlingene senere i høst, sier sjef for NRK Futurum, Tor Fuglevik, mannen som leder divisjonen som skal styre hele den digitale fremtiden i NRK.

Han skal nå ut for å lokalisere andre interessenter.

Fuglevik opplyser at samtalene med Telenor ikke bare dreide seg om kjerneområdet TV og den digitale fremtiden på det området. Han sier de også diskuterte et mulig Internett-samarbeid.

- Da vi snakket med Telenor om digital-TV kom vi også inn på Internett og portaler. Vi kommer etter hvert til å bygge distriktsportaler, i form av for eksempel Sørlandsporten og Nordlandsporten. Den langsiktige målsettingen er å bygge altomfattende portaler som kan være selvstendige, men inntil videre vil de bli liggende under NRK.no, sier Fuglevik til digitoday.

Fuglevik sier at de ikke har lagt en endelig handlingsplan for denne satsingen, men lagt opp til en strategi hvor de er på jakt etter partnere. Blant annet er det klart at multimedia kommer til å bli en vital del med bilder fra distriktsorganisasjonen.

- Vi kommer til å inngå allianser over en lav sko etter hvert. Vi skal som produksjonsapparat holde oss til vår lest, sier han.

Fuglevik mener at de ikke skal se på noen aktører i dette digitale markedet som konkurrenter inntil det eventuelt er bevist at de er det. Det mener han er viktig å huske på når Telenor nå allierer seg med A-pressen og Sponsor Service som sitter med mange digitale medierettigheter.

- I det bittelille markedet som det norske er, er alle innholdsprodusenter i utgangspunktet våre samarbeidspartnere. Det er en mye større trussel for lille Norge om vi alle blir spist av anglo-amerikanske siter, mener han.

Til toppen