JUSS OG SAMFUNN

NRK i alle mediekanalar i uke 2

Forrige medieuke var preget av bråket i NRK og styreformann Torger Reves avgang. Men også i de digitale mediene var det turbulens.

15. jan. 2001 - 17:00
Medierapport nummer 1

Medierapporten@digitoday.no

  • Navn
  • Alder
  • Arbeidsplass
  • Tittel
  • E-post adresse

Da får du Medierapporten i e-postkassen din hver fredag.

Torger Reve trakk seg

Reve
Du finner oversikten her.

Ellen Horndigitoday.noAnne Enger Lahnstein

Les: NRK får IT-tyngde i styret (digitoday.no)

Det man hadde glemt i en tid med sterkt fokus på økonomisk kompetanse, var at styret også skulle takle presset fra en aggressiv medieflokk, håndtere sterke fagforeninger, besvare dyktige ledere og NRK-ansatte og samtidig representere et tversnitt av lisensbetalerne.

Journalistenes fikk på pukkelen for sin historieløshet da et tidligere styremedlem påpekte at styret som nå har sittet et halvt år mangler den representative bakgrunnen som skal til for å styre en samfunnsinstitusjon. Det var for mye Oslo vest og Bærum, kremmere og bedriftsøkonomer.

Odd Nordhaug, professor i bedriftsøkonomi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH) skrev i en kronikk i Dagbladet AS at sammen med en forlagsdirektør, en høyesterettsadvokat, en universitetsdirektør, en styreleder i en riksdekkende avis, en kunstner og tre ansatterepresentanter, var den faglige tyngden og bredden absolutt til stede, også partipolitisk og geografisk, i styret som satt fra 1994-98.

Kronikken er dessverre ikke ute på web, men sto i Dagbladet 10. Januar 2001 ("Ledelseskrisen i NRK" - s.44).

Men hele medieuken spant selvfølgelig ikke kun rundt bråket i NRK (selv om det kunne føles sånn).

Superfusjonen til AOL/Time Warner ser endelig ut til å være i boks etter å feiret ett års jubileum i januar.

Les: Supermediafusjon får gå sin gang

Mange frykter at giganter av denne størrelsen vil kunne benytte sin markedsmakt til å utradere det som er av konkurranse innen mange sentrale områder, men de amerikanske konkurransemyndighetene (og EU) har behandlet mange av de sentrale faremomentene opp og i mente.

Det som er helt klart er at konvergensen/sammensmeltingen av mediearter nå virkelig er i førersetet

(Se gammel kommentar fra januar 2000: La konvergensen begynne)

Det kan være en vitamininnsprøytning til folk som jobber i en bransje som kan se ut som om den er i ferd med å dø: Internett og mennesker som jobber innen digitale medier har møtt hverdagen nådeløst mot slutten av fjoråret og begynnelsen av dette året.

Denne rapporten kommer til å være full av konkurser, nedbemanninger og dårlige resultater både i Norge, Norden og verden forøvrig uke etter uke. Det som er verdt å merke seg, er at denne konsolideringen nok er svært naturlig etter at Internett ble hypet til de store høyder inntil det hele krasjet våren 2000.

Nå tar surferne opp brettet og går i land:

Og i bokbransjen går den digitale revolusjonen sin trauste gang. Stadig flere aktører finner ut måter å fóre leserne sine på:



Av folk som har meldt at de har fått seg ny jobb, er det verdt å merke seg den gamle sirkushesten og DN-journalisten Hans Hjellemo. Han har fått seg ny arbeidsgiver hos Hjemmet Mortensen AS og Kampanje etter fire år i Norsk Rikskringkastings informasjonsavdeling.

Les:

Les: En auksjonarius takker for seg

Ukens krangel innen Internett-bransjen har utviklet seg mellom annonseselskapene DoubleClick og Dayrates AS, med beskyldninger om doublespill og konkurransevridning.



Se de svenske Kramgo-sideneÅpen Post

Resultatet ser du her

Kanskje tar vi i digitoday.no Bård og Harald alt for seriøst.

Hvis du har lyst til å melde deg på, kan du altså sende en mail til denne adressen: Medierapporten@digitoday.no.

Husk å sende disse opplysningene og merk mailen "Medierapporten" i tittelfeltet:

  • Navn
  • Alder
  • Arbeidsplass
  • Tittel
  • E-post adresse
Her leser du første utgave av Medierapporten: Medierapport nummer 1 fra digitoday.no

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.