NRK inn i CoShopper

NRKs kommersielle datter Aktivum har inngått avtale med CoShopper om å skape en tettere integrasjon mellom tekst-TV og Internett. Avtalen innebærer at NRK for første gang investerer i et Internett-selskap.

Eierandelen NRK kommer til å ha i CoShopper, er indirekte, det vil si gjennom eierskap i Media Total, tekst-TV partneren. Administrerende direktør Bjørn Suhrke i NRK Aktivum opplyser at de kommer til å ha en større eierandel i Media Total, et Bergens-selskap under ledelse av svenske Camilla Andersson.

Andersson opplyser til digi.no at Media Total kommer til å ha en eierandel på mellom seks og syv prosent i CoShopper AS. Denne andelen er det mulig å konvertere til det internasjonale morselskapet CoShopper.com LTD.

Tekst-TV-selskapet har tidligere laget kommersielle løsninger for NRK 2, men nå har de fått i oppgave å løse de kommersielle tekst-oppgavene for begge TV-kanalene.

Dette kommer i kjølvannet av at Stortinget i fjor godkjente et frislipp av kommersialiseringen av NRK gjennom datterselskapet Aktivum.

- NRK er ikke spesielt gode på kommersiell tekst-TV. Vi har outsourcet denne delen av virksomheten. Vi har innhold som er attraktiv for alle typer medier, og dette bør tilrettelegges. NRK skal ikke bare drive råvareeksport, men gå aktivt inn i verdikjeden, sier Suhrke.

Uansett er det første gangen statskanalen investerer i et internettselskap, noe som kan bety en ny strategi og inntektsstrøm for NRK-datteren.

- Jeg vet ikke om jeg vil si at dette er vår første investering. Det dreier seg om barteravtaler hele veien. Det er en kombinasjon hvor vi får aksjer mot at de får tilgang til oss som distributør av tekst-TV. Det er markedsføringsverdien som teller, ikke investeringen, mener Suhrke.

- For oss er dette et ledd i vår strategi for å tiltrekke oss seriøse annonsører på tekst-TV. Vi ønsker å ha få, store aktører inne. En forutsetning er også at det kommersielle innholdet tilfører en merverdi ut over det redaksjonelle innholdet, sier Suhrke.

I første omgang skal samarbeidet på innhold først og fremst dreie seg om tekst-TV. Felleskjøp-konseptet til CoShopper skal frontes mot 1,3 millioner nordmenn som bruker tekst-TV på NRK hver dag.

- CoShoppers tjeneste på tekst-TV tillater en unik mulighet for forbrukeren til å presse priser på varer de har lyst på direkte fra sofaen. Samtidig utgjør utvikling av WAP-teknologi en særdeles spennende kombinasjon med tekst-TV da det gir kundene en ekstremt lett bestillingsprosess, sier Frode Lervik administrerende direktør i CoShopper.

Camilla Andersson opplyser at de i første omgang kommer til å presentere produktspekteret til CoShopper på TV-skjermen. I andre fase kommer muligheten til å bruke telefonen, enten det er WAP eller SMS eller bestilling via telefonnummer. Det er imidlertid i tredje fasen, som skal i gang i april-mai i år, at det meste spennende kommer:

På NRK 2s tekst-sider har Media Total laget et opplegg med Arbeidsmarkedsetaten hvor man får tildelt en egen tekst-TV side som man kan styre med telefonen som tastatur.

Det samme vil fungere i samarbeidet med CoShopper, men ikke før om noen måneder fordi NRK 1s gamle tekst-TV løsning må oppgraderes.

- Det er mange ganger blitt spådd at tekst-TV vil avgå ved døden. Fordelen ved mediet er at det alltid er tilgjengelig selv om den grove standarden og den dårlige dagskapasiteten skaper sterke begrensninger, sier han og mener det ligger store interaktive muligheter med telefonen som hjelpemedium.

Aktivum-sjefen sier at det i første omgang ikke er aktuelt å utvide noe samarbeid til Internett.

- CoShopper er sterke på sitt eget område, derfor er det naturlig å konsentrere seg om tekst-TV nå.

Til tross for at både Media Total er tilrettelegger og CoShopper leverer innholdet, vil det være NRK som beholder redaktøransvaret på sine egne tekst-TV-sider.

- For Media Total er det et et viktig skritt i utviklingen av tekst-TV som medium og nok et eksempel på den konvergensen mellom de forskjellige typer medier som vi alle vet kommer, mener Andersson.

Avtalen med CoShopper er på to år.

Til toppen