NRK kommer aldri med Alltid Jazz i 2001

Programsjef i NRK Futurum Anne-Marie Kristensen, (til høyre på bildet) er forundret over bråket blant journalistene i NRK og sier til digitoday.no at NRK Alltid Jazz ikke vil bli en realitet neste år.

- Vi har ikke penger for 2001, det er rett og slett ikke plass til Alltid Jazz, sier hun, lettere oppgitt over reaksjonene fra kolleger i NRK-systemet. NRK-organiserte raser mot det de hevder er en provoserende opprettelse av en ny, digital radiokanal på ruinene av en gammel.

Det har vært ekstremt mye ståhei innad i Norsk Rikskringkasting siden meldingen kom om nedbemanninger og nedskjæringer i den oppblåste organisasjonen. Sjefen for den digitale virksomheten i statskanalen, Tor Fuglevik, gikk kjapt ut med sitt første mottrekk; nedleggelsen av den digitale radiokanalen NRK Metro.

Dermed mistet syv NRK-ansatte jobben (eller ble omplassert), og det ble spart åtte millioner kroner årlig. Det gikk ikke lange stunden før Fuglevik viste kortene på ny, denne gangen med planer om å teste ut Alltid Jazz, som han har gått svanger med lenge.

- Vi har tenkt veldig i forkant om dette var riktig tidspunkt å teste ut kanalen på. Det vil være såpass store endringer i såpass lang tid fremover at vi bestemte oss for å prøve uansett. Alltid Jazz har vært planlagt i hele høst, og vi fant egentlig få grunner til å utsette hele sluttføringen av prosjektet, sier Anne-Marie Kristensen.

Dermed ble det en spontanreaksjon fra NRK-journalistene som er organisert i den lokale fagforeningen til NJ, NRKJ.

- Når man bare én uke etter at man la ned NRK Metro, går ut og annonserer at man åpner en ny kanal i samme divisjonen, er det helt ubegripelig. Skjønner ledelsen virkelig ikke hvor skadelig dette er for den samarbeidslinjen vi har kjørt, sa Eva Stabell, leder av NRKJ, til Aftenposten morgennummers tirsdagsutgave.

Stabell sa at NRKJ nå krever et møte med kringskastingssjef Einar Førde umiddelbart.

Kristensen sier på sin side at hun er forundret over de sterke reaksjonene:

- Vi mener å ha informert mer enn godt nok internt om at dette kun er en markedsundersøkelse begrenset til fire dager. Vi hadde vel ikke forventet en slik reaksjon, men det er tydelig det er en del som ikke har oppfattet budskapet vårt. Jeg trodde vi hadde vært veldig tydelige på dette, sier hun.

I hvert fall har Norsk Rikskringkasting vært tydelige når de har kommunisert eksternt:

"NRK har ingen konkrete planer om når de kan få NRK Alltid Jazz på lufta som et fast tilbud. Det er usikkert om, eller eventuelt når, det blir en jazzkanal i NRK-regi.", skrev NRK i en pressemelding datert fredag 8. desember.

Hvor sannsynlig det er at kanalen i år 2002 bruker resultatene fra det de kaller en "markedsundersøkelse" i desember 2000, er imidlertid mer usikkert. Kristensen hevder de ser på 96 timers-testen som en langsiktig investering.

- Jeg tror ikke det oppstår noen problemer med foreldet informasjon. Det eneste som kan være endret, er publikum som følger den eksperimentelle jazzen på jazzklubben "Blå" i Oslo. Ellers tror jeg resultatene vil være allmenngyldige også om drøyt ett år, sier hun.

Til toppen