Medier som Aftenposten, Dagbladet, NRK, TV 2 og VG har brukt innhold fra Internet Research Agency (IRA), melder NRKbeta.
Ifølge NRKbeta brukte trollfabrikken sosiale medier for å splitte den amerikanske befolkningen i tiden før, under og etter presidentvalget i 2016.
I saker om alt fra Kim Kardashian til amerikansk og fransk politikk har norske medier videreformidlet meldinger fra falske kontoer tilknyttet IRA, ofte som eksempler på reaksjoner i sosiale medier.
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nye PC-er visker ut forskjellene mellom fysiske og virtuelle møter
Selv om kontoene i dag er deaktivert av Twitter, var alle meldingene fortsatt helt eller delvis tilgjengelige før NRKbeta tok kontakt med de ulike mediene i forrige uke.
![Tiktok hevder at selskapet stanser 95 prosent av falsk informasjon og konspirasjonsteorier før det blir publisert på plattformen.](https://images.gfx.no/130x87/2751/2751945/tiktok.jpg)
Les også
Elleville konspirasjoner og monsterhistorier går sin seiersgang på Tiktok