JUSS OG SAMFUNN

NRK satser på MPETRE.com

NRK utsetter planene om å satse på DAB-kanalen Alltid Jazz og lanserer i stedet NRK MPETRE.com på web, i digitalt radioformat og på FM-båndet. Statskanalen prøver å beile målgruppen 9-15 år som de har mistet til lokalradioene.

Herman Berg
24. jan. 2000 - 13:56

NRKsMpetre.com skal i gang i sommer, en eller annen gang mellom Quart-festivalen i Kristiansand i juli og Norway Cup i august.

NRK har allerede registrert .com-domenet og streamer i dag MP3-musikk på sine hjemmesider fra ungdomskanalen P3.

Da ungdomskanalen startet opp hadde den en svært vid målgruppe og da trekanalsystemet kom på lufta i NRK radio i 1993 var det meningen at P3 skulle dekke målgruppen 9-30 år.

Per i dag mener kanalsjef Nils Heldal at de treffer 15-25 åringene med sine programmer. De under 15 har de inntil videre gitt opp.

- I 1996 nådde P3 toppen med 12 prosent andel av lytterne. Etter det begynte vi å tape litt i de lavere segmentene. Det førte til en total omorganiseringsprosess som vi faktisk har avsluttet nå i januar. Prosessen tok over to år hvor vi underveis kuttet i stillinger og rasjonaliserte bort sjefstillinger, sekretærer og teknikkere for å satse mer på program og markedsføring. I dag er det vel bare 3-4 av de opprinnelige programmene igjen, forklarer kanalsjefen overfior digi.no og sier videre:

- Det var klart at vi ikke ville greie å spisse programmene overfor en så vid målgruppe som 9-30 år. Derfor ble 15-25 åringene primærmålgruppen for oss. De under 15 år ble "up for grabs" noe som selvsagt lokalkanaler som Voice og Energy utnyttet til fulle med musikk for dem som liker trance og eurocheese, sier Heldal som har funnet at det går er markert skille når det gjelder 16-årige radiolyttere.

- 16-åringene liker ikke å høre musikken som lillesøstra på ni liker. Vi mener at disse yngste også fortjener et tilbud og i motsetning til de kommersielle aktørene kan vi spille litt alternativ musikk som disse unge ikke visste at de liker. Vi klarer ikke å la være å gjøre akkurat det, mener han og blåser av påstander om at dette ikke er kultur:

- Jeg har hørt påstander om at dette kommer til å bli en tyggegummikanal for de små som kommer til å ha "No Cred in Hell". Det skjønner jeg ikke, vi skal kommunisere med yngre mennesker, sier han.

Informasjonssjef i NRK Radio, Steinar Q. Andersen, sier at de ved å satse på den unge målgruppen oppfyller sine allmennkringkastings-forpliktelser i enda større grad.

- Vi har fått i oppdrag fra Stortinget om å nå ut til flest mulig med de kanalene vi disponerer. I dag finnes det ikke noe fullgodt radio-tilbud for de fra 9-15 år, mener han og sier at dette er hovedgrunnen til at de har skjøvet på de opprinnelige planene om en annen musikk-kanal.

Alltid Jazz skulle opp i løpet av året. - De som er interessert i jazz har bedre tilbud på NRK i dag enn de unge, mener informasjonssjefen.

MPETRE.com lanseres i sommer på et eget internettdomene hvor det blir streamet MP3-musikk. Sendingene fra P3, som har vært streamet i ett år, føres over på domenet PETRE.com.

Samtidig kommer ungdomskanalen til å ligge på FM-båndet, ulikt for hver av de 13 norske byene som kan ta inn den analoge radioen. Og det nye tilbudet får en plass på DAB-nettet til tross for at andelen som har DAB-mottakeere i befolkningen fortsatt er forsvinnende liten.

I motsetning til storbykanalen NRK Metro, som skal i gang under arrangementet by:larm 2000 i vår, har ikke NRK noen selvpålagte restriksjoner på sendinger i FM-nettet.

Det hevder i hvert fall kanalsjef Nils Heldal.

Men ikke alle er like begeistret for de nye NRK-tilbudene. Det kom blant annet skarpe reaksjoner fra det norske Lokalradioforbundet da det ble klart at NRK ikke bare skulle lansere en ny storbyradio i DAB-format, men også skulle benytte seg av FM-båndet og analoge sendinger for en begrenset periode.

Les:


Lokalradioene raser mot NRKs P5-planer

Lokalradioene er engstelige for denne økte lokalradio-konkurransen fra NRK. Ikke minst at FM-sendingene ville kunne strekke seg lenger enn ett år fra oppstart på grunn av treg utvikling på markedet for digital radio i Norge.

Nå vil den samme problemstillingen dukke opp i forhold til lokalradioer som i hovedsak retter seg inn mot barn og unge. Heldal mener at de ikke kommer til å pålegge seg selv et begrenset opphold på FM-båndet når det gjelder Mpetre.com.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

NRK har valgt bort RealAudio og valgt inn MP3, foreløpig med 56 kB som lytteformat, men har planer og håp om å eskallere til 128 kB. Det kommer an på hva 9-15-åringene sitter med av høyhastighetslinjer, eller rettere sagt hva foreldrene deres har investert i internettaksess.

Uansett kommer NRK til å kjøre en billigvariant på denne radiokanalen som de har gjort det med de andre digital-kanalene Alltid Nyheter og Alltid Klassisk med resirkulerer innhold på boks. På P3 finnes det i dag spillelister som de kommer til å benytte i den nye kanalen.

Kanalen kommer til å bli bygget rundt Håvard Sylte, bedre kjent som "Howard". Men ellers har ikke Heldal & Co råd til å skaffe alle de andre riktige menneskene som kan spille den rette musikken på MPETRE.com.

- Det finnes noen trance-DJ-er vi gjerne skulle hatt tak i, medgir mannen som skal gjøre NRK mer trendy blant de aller yngste.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.