NRK tester mobil-TV via DAB-nettet

NRK skal teste mobil-TV, men forsøkene skal skje med DAB-standarden som blant annet Nokia sier nei til.

NRK har streamet mobil-TV via telenettene siden 2004. Nå prøves en annen løsning: Kringkasting over det samme nettet som for DAB-radio. Forsøkene starter nå, og varer fram til påske.

Det blir første gang kringkastet mobil-TV testes offentlig i Norge. NRK tester ulike kvaliteter av mobil-TV: Man skal prøver bitrater mellom 90 og 190 kb/s. På grunn av plassbegrensninger i DAB-nettet foregår testen kun i Trøndelag.

Med sitt valg av DAB-standarden, bryter NRK med hva veldig mange andre aktører har valgt. Mobilbransjen er delt mellom to standarder, men DVB-H-standarden har skaffet seg en tung gruppe allierte: Både Nokia, Motorola og Sony Ericsson lager mobiler som støtter DVB-H.

NRK mener DVB-H ikke egner seg i Norge. DVB-H krever flere master enn DAB og det er dessuten mangel på frekvenser, hevder NRK.

Mobil-TV distribueres via såkalt DAB IPDC (ofte forkortet IP-DAB). I testen benytter NRK det digitale radionettet som allerede brukes av blant annet NRK, P4 og Aller til ordinære radiosendinger.

Det er gratis å se på denne typen mobil-TV, men brukerne trenger en telefon med DAB IPDC-mottaker.

DAB IPDC-mottakere er ennå ikke til salgs i Norge, men British Telecom har lansert tilsvarende tilbud i England der IPDC-mottakere nå selges for fullt, forteller mobilsjef i NRK Gunnar Garfors til digi.no.

NRK har i 2005 testet løsningen med DMB-mottakere som er mye brukt i Sør-Korea. Det er nå to millioner sørkoreanere som bruker løsningen, men Garfors tror det vil vokse til ti millioner til neste år.

    Les også:

DAB-nettet har i dag 75 prosent, men vil øke til 80 prosent dekning til neste høst ifølge Garfors.

I testperioden vil seere kunne motta både NRK1-tv og alle NRKs radiokanaler med en og samme telefon.

I tillegg til direktesendt mobil-TV og mobil-radio får brukerne via en egen knapp tilgang til programmer i opptak, programguider og interaktive løsninger. Erfaringer NRK har gjort seg viser at de økte mulighetene for interaktivitet fører til mer bruk og økt seertid.

– Nå snakker vi om ekte mobil-TV med noe attåt. Vi tester dette for å høste erfaringer i forhold til både teknologi og bruk. I tillegg ønsker vi å se på ulike måter å gjøre dette på sammen med konkurrenter, operatører og teknologipartnere, sier Garfors.

Til toppen