NTB taper storkunde til Internett

Statistisk sentralbyrå (SSB) sier opp av talen med NTB. Fra 1. mars vil SSB distribuere sine nyheter selv over Internett.

- Bakgrunnen for at vi sa opp avtalen med NTB er at det kostet for mye å distribuere våre pressemeldinger. Et regnestykke vi gjorde viste at det kostet oss mer enn 1.000 kroner for hver pressemelding vi sendte ut, sier Atle Jansson i seksjon for informasjon og publisering i SSB til digi:media.

Jansson understreker at samarbeidet med Norsk Telegrambyrå (NTB) fungerte meget bra. Når SSB likevel valgte å si opp avtalen, var det fordi telegrambyrået etter deres mening holdt urimelig høye priser. Totalt kostet avtalen med NTB rundt 140.000 kroner årlig.

Ved å gå over til å distribuere sine pressemeldinger selv over Internett og ved hjelp av telefaks, håper SSB å kunne gi sine mottakere samme service til en langt lavere pris.

- Vi håper vi skal klare å distribuere pressemeldingene til de samme mottakerene som til nå har fått de via NTB, sier Jansson.

De som til nå har fått pressemeldingene fra NTB, vil heretter kunne få de tilsendt via epost eller på telefaks. I tillegg vil SSB legge ut sine nyheter på sitt nettsted. Likevel ser ikke Jansson avgjørelsen som helt uproblematisk.

- Det er først og fremst epost vi satser på. Foreløpig er ikke linjene bra nok, og mange mindre aviser har ennå ikke ressurser nok til å være på Internett daglig. Men vi tror likevel at denne tjenesten vil fungere like bra som dagens.

Digi:media forsøkte torsdag ettermiddag å få tak i redaktør Arne Børcke i NTBs pressemeldingstjeneste, men han var da utilgjengelig for kommentar.

Til toppen