Statistisk Sentralbyrås Detaljomsetningsindeks for oktober viser at mens den generelle detaljhandelen steg med nesten ti prosent i oktober '96 i forhold til oktober '95, steg detaljhandelen i data-, kontor- og telekommunikasjonsutstyr med, for IT-bransjen, elendige 0,2 prosent. I kvartalet august - oktober '96 falt omsetningen med 6,7 prosent i forhold til tilsvarende periode i '95. I de ti første månedene i '96 falt omsetningen i detaljhandelen av IT-utstyr med netsen én prosent i forhold til samme tidsrom i '95. Det eneste positive ved rapporten i oktober er at den tross alt er en forbedring i forhold til septembers dystre lesing (se tabeller).
- Vi har ikke sammenlignbare tall for '95 fordi vi startet opp i januar '96 etter konkursen, og jeg har ikke de gamle tallene, forteller Bente Hovland i økonomiavdelingen hos Datavarehuset AS til digi:data. Allikevel stemmer nok tallene med det vi erfarer, det er ganske flatt for tiden.
- Etter det jeg erfarer, har både oktober og november vært dårlig på retail-siden, sier Per Morten Hoff leder i Kontor og Datateknisk Landsforening til digi:data. Selv om business-markedet har vært robust, er det klart at retail-salget har kommet inn under prognosene selv om det tross alt er bedre enn tidligere i år. Allikevel melder endel aktører om at salget har vist en kraftig forbedring i slutten av novemebr og de første dagene i desember og det er en spent bransje som venter på resulatatene for julehandelen i år. Mange aktører er redd for å brenne inne med utstyr slik de gjorde i fjor, særlig med nylanseringene som ventes på nyåret , avslutter Hoff.
- Vi har hatt en nedgang i tele fra i fjor, men det skyldes at mobiltelefonmarkedet var eksepsjonelt sterkt frem til og med september/oktober '95. I årets ti første måneder har mobiltelefonsalget falt med 260 millioner kroner i forhold til fjorårets ti første måneder, forteller Erling Thune, informasjonsdirektør i Elkjøp ASA. Når det gjelder data har vi hatt en vekst på over ti prosent i oktober '96 i forhold til oktober '95. I 1996 sett under ett, har vi hatt enda sterkere vekst i forhold til de ti første månedene i '95, så vi tar nok markedsandeler, avslutter Thune.
Mitt inntrykk er at den gamle modellen i bransjen om at størsteparten av handelen skjer i årets tre siste måneder, er i ferd med å bli ugyldig. Tilbakemeldinger fra bransjen kan tyde på at handelen fordeler seg jevnere utover i året. Dette er et sunt tegn, men ikke hyggelig for aktører som belager seg på en kraftig oppsving mot slutten av året for å pynte på resultatene. Det sitter nok endel aktører rundt omkring og folder sine hender i bønn om at julehandelen blir god.
Men det begynner å haste!
Detaljomsetningsindeksen oktober 96 | okt 95 / okt 96 | aug-okt 95 / aug-okt 96 | jan-okt 95 / jan-okt 96 |
Detaljhandel totalt (eks bil) | + 9,5% | + 4,5% | + 3,8% |
Data-, tele-, og kontormaskiner | + 0,2% | - 6,7% | - 0,9% |
Detaljomsetningsindeksen september 96 | sep 95 / sept 96 | Q3 95 / Q3 96 | jan-sep 95 / jan-sep 96 |
Detaljhandel totalt (eks bil) | - 0,5% | + 3,4% | + 3,2% |
Data-, tele-, og kontormaskiner | - 9,6% | - 10,8% | -1,1% |
kilde: Statsistisk Sentralbyrå
Detaljomsetningsindeksen for oktober 96 fra SSB
Detaljomsetningsindeksen for september 96 fra SSB