FORBRUKERTEKNOLOGI

NVE gir Elkjøp og Power en halv million kroner hver i gebyr

Skyldes manglende energimerking av produkter over en lengre tidsperiode.

Elkjøp og Power får bot for manglende energimerking av produkter over tid.
Elkjøp og Power får bot for manglende energimerking av produkter over tid. Foto: Elkjøp (Creative Commons navngivelse)
Ida OftebroIda OftebroRedaktør for Digi.no og Inside Telecom
27. aug. 2020 - 11:18

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) ilegger Elkjøp Norge AS og Power Norge AS et gebyr på 500.000 kroner hver for brudd på energimerkeforskriften.

– Bruddene er knyttet til manglende og feilplassert energimerking i flere butikker over en lengre tidsperiode. Det er første gang NVE gir overtredelsesgebyr for brudd på energimerkeforskriften, sier Anne Vera Skrivarhaug, direktør for energiavdelingen i NVE, i en pressemelding.

NVE har ført tilsyn med Elkjøp Norge AS 17 ganger fra 2016 til 2019. Her har de funnet at 36 prosent av totalt 1.696 kontrollerte produkter hadde brudd på energimerkeforskriften. I samme periode er det ført tilsyn 19 ganger med Power Norge AS. Her er det funnet at 35 prosent av i alt 1.662 produkter hadde avvik.

Formålet med energimerking er å fremme produkter som er energieffektive og lite ressurskrevende og på den måten bidra til å redusere energibruken i Norge.

– Halvparten av EUs mål om 20 prosent energieffektivisering i 2020 skal nås ved hjelp av regelverket om økodesign og energimerking. Dette er kraftfulle regelverk som vil ha stor effekt, også i Norge, sier Skrivarhaug.

(©NTB)

Nesten alle nordmenn opplever forsøk på digital svindel, ifølge en undersøkelse. Vanligste kontaktmetode er epost eller tekstmelding.
Les også

Ni av ti nordmenn utsettes for digitale svindelforsøk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.