Nvidia først ute med DirectX 10-grafikk

Nvidia har lansert grafikkbrikken GeForce 8800, den første som støtter Microsofts nye DirectX 10.

DirectX 10 er Microsofts nyeste programmeringsgrensesnitt (API) for grafikk i Windows. Det fungerer som et lag mellom applikasjonen, for eksempel et spill, og grafikkmaskinvaren. I likhet med OpenGL, gjør DirectX det mulig for applikasjonsutviklere å skrive kode uten å måtte forholde seg til nøyaktig hvilken maskinvare som benyttes. I stedet oversetter API-et applikasjonskoden til instruksjoner som er forståelig for maskinvaren.

Ifølge Nvidia har Microsoft nå skrevet om DirectX fra bunnen av. Dette er første gang siden API-et ble etablert.

Et av hovedmålene med DirectX 10 er å sørge for at arbeidet som må gjøres av PC-ens CPU reduseres betydelig i forbindelse med renderingen. Dette er blitt gjort gjennom blant annet å tillate at mer arbeid blir gjort i én kommando.

Dessuten er runtime-delen blitt forenklet og gjort lettere ved at en rekke kommandoer og tilstander fra tidligere DirectX-versjoner er blitt fjernet.

DirectX 10 inkluderer også Shader Model 4.0, som inkluderer flere nyheter. En ”shader” bestemmer de endelige egenskapene til overflaten til objekter eller bilder. Nyhetene inkluderer et programmerbart element som kalles ”geometry shader” som tillater manipulering av enkelt-primitiver. Arkitekturen benytter et forent instruksjonssett og felles ressurser på tvers av verteks, geometri og piksel-shadere.

Ressursmengden som er tilgjengelig for programvareutviklere er i flere tilfeller mangedoblet. Blant annet er antallet midlertidige registre økt fra 32 til 4096 og antallet konstantregistre er økt fra 256 til 65.536.

DirectX 10 vil bare bli tilgjengelig i Windows Vista og vil bare støttes av kommende grafikkprosessorer og skjermkort.

Først ute med å tilby DirectX 10 i maskinvaren er Nvidia. I går kveld lanserte selskapet den nye grafikkprosessoren GeForce 8800, som er selskapets nye toppmodell.

Prosessoren kommer i første omgang i en GTX- og en GTS-utgave. GTX-utgaven er utstyrt med 128 individuelle stream-prosessorer klokket til 1,35 GHz, mens GTS-utgaven har 96 slike prosessorer klokket til 1,2 GHz. Hver stream-prosessor kan dynamisk settes av til å gjøre verteks-, piksel-, geometri- eller fysikkoperasjoner.

De nye prosessorene har noe høyere effektforbruk enn 7900-familien, 8800 GTX kan forbruke inntil 123,6 watt. Men samtidig skal ytelse/watt-forholdet være betydelig forbedret. Nvidia oppgir et forhold på 1,52 for GTX-versjonen og 1,09 for 7950 GX2.

Nvidia lover ikke bare høyere ytelse, men også bedre bildekvalitet gjennom Lumenex Engine med blant annet HDR-belysning (High Dynamic Range) med 128 bits presisjon. Dette skal sørge for at mørke objekter kan se veldig mørke ut, og at lyse objekter kan se veldig lyse ut, samtidig som detaljene opprettholdes. I tillegg loves jevne overganger mellom disse ekstremene.

Én GeForce 8800 GTX-proseessor kan alene tilby oppløsninger på inntil 2560x1600 (XHD). Dette støttes også av flere av de 30 tommer store skjermene på markedet, i tillegg til av flere populære spill.

Nvidias nye brikke kan som nevnt også utføre simulering og rendering av fysiske effekter. Dette skal gi mer realistisk visning av røyk, ild og eksplosjoner, men også mer naturlige bevegelser av hår, pels og vann. Nvidia forventer langt mer bruk av fysikksimuleringer i spill med støtte for DirectX 10.

Nytt i GeForce 8800-familien er også CUDA (Compute Unified Device Architecture). Dette er en forent maskinvare- og programvareløsning for dataintensive beregninger. Den tilbyr et grensesnitt basert på standard C-språk for å gi en forenklet plattform for komplekse utretningsproblemer og parallellprosesseringsegenskaper. Problemene deles opp i mindre elementer og prosesseres samtidig i grafikkprosessoren. Dette gjør at grafikkortet enklere kan brukes til andre oppgaver enn bare grafikk. Også blant annet konkurrenten ATI tilbyr lignende løsninger.

Nvidia tilbyr et eget SDK (Software Developer Kit) for CUDA, men i utgangspunktet kan arkitekturen utnyttes ved hjelp av standard C-kompilatorer, standard matematikkbiblioteker og en spesiell driver for enten Linux eller Windows.

GeForce 8800 er laget med 90 nanometers prosessteknologi og består av 681 millioner transistorer. Dette gjelder både GTX- og GTS-utgaven.

Forskjellen på de to versjonene, i tillegg til antall streamprosessorer og deres klokkehastighet, er at kjernen i GTX er klokket til 575 MHz mens GTS-kjernen er klokket til 500 MHz.

GTX versjonen har 768 MB minne klokket til 900 MHz med en datarate på 1800 over et 384-bits minnegrensesnitt. Det gir en minnebåndbredde på 86,4 GB/s.

GTS-versjonen har 512 MB minne klokket til 800 MHz med en datarate på 1600. Minnegrensesnittet er på 320 bits og minnebåndbredden er på 64 GB/s.

Dette gir en teksturfyllrate på henholdsvis 36,8 og 24 milliarder filtrerte texels i sekundet.

Flere leverandører er allerede klare med skjermkort basert på GeForce 8800. I Norge vil typisk pris for GTX-versjonen være 6000 kroner, mens GTS-versjonen er tilgjengelig for rundt 5000 kroner.

Til toppen