Ny hverdag for markedsførere

Det finnes annonsører som vil betale for at du leser annonsen på Internett. I Norge er det imidlertid skepsis til denne måten å styre markedskronene på.

  • Juss og samfunn

For annonsører åpner Internett for et utall av nye muligheter for å nå ut til sine segmenter i markedet. Og noen av annonsørene er til og med villige til å betale deg å ta en titt på annonsen.

En av de bedriftene som er villige til å forsøke dette er Nissan, som senere denne måneden tilbyr deg en dollar for å titte på deres siste annonse for Nissan Pathfinder. Forsøket skjer i USA.

- Jeg har ingen tro på noe slikt, sier amanuensis i markedsføring ved Norges Markedshøyskole, Gorm Kunøe, til digi:media. Det er første gangen han hører om at noen prøver noe slikt på Internett.

- Jeg mener bedriftene burde være mer opptatt av hva de gjør for at eksisterende kunder skal bli. I den sammenheng er Internett et glimrende arbeidsverktøy til å kunne bygge kunderelasjonene, sier han. - Internett har de største muligheter for individorientert kommunikasjon, men neppe for en dollar.

Blinking, striper og bevegelige bannere forsøker å trekke oppmerksomheten din på nettet. Stadig ny teknologi gjør at annaonsene vil endre seg. Men kvaliteten er ennå lav, mener en tidligere markedsfører i Coca Cola, Peter Sealy. Til Pittsburgh Post-Gazette sier han at dersom det hadde vært en konkurranse for beste Internettannonse, så ville neppe noen ha vunnet.

Det er likevel lett å se hvorfor så mange innen markedsføring er ivrig opptatt av Internett. Ekspertene ser for seg en enorm vekst i web-annonsemarkedet. Det er beregnet at det i USA brukes vel 280 millioner kroner på Internett-annonsering i 1995, noe som er småpenger sammenlignet med de 210 milliarder kroner som årlig brukes på TV-reklame. Spådommene går på at web-annonsering dobles i år og øker til 13 milliarder kroner innen år 2000.

I Norge finnes ingen konkrete tall for Internett-annonsering, men nylig publiserte tall fra mediebyrået Media Marketing, som har utarbeidet prognoser for neste års mediemarked i Norge, forteller om et totalmarked for markedsføring på vel 7,5 milliarder kroner i 1997, som representerer en vekst på vel 7 prosent fra i år. Internett er i statistikken plassert i sekkeposten "andre", en post som spås en vekst på 93 prosent. Andre tall tyder på et annonsemarked som varierer fra 7 til 30 millioner kroner.

Ett av Norges største formidlingsbyråer for annonsørers reklamekroner er Reklameformidling. Over 1 milliard kroner skal rådgiverne i selskapet formidle på vegne av sine kunder i år. Prosjektleder Tom Strandli, sier en form der kunden får betalt for å lese annonser på Internett neppe vil fungere. - Vi vil ha vansker med å må de målgruppene markedsføringen er ment å nå.

- Internett er en kommende reklamekanal, der etterspørselen nok vil følge veksten på antall mennesker som er koblet opp mot nettet, mener Standli.

I dag er det i hovedsak bransjer som har større behov for en dialog med kunden, som bank, forsikring, bil og eiendomsbransjen som benytter seg av Internett som mediekanal, i tillegg til ulike informasjonskontorer.

Lycos er en av de mest popolære søkemaskinene på Internett. Eierne kan konstatere at annonseinntektene økte til 14 millioner kroner i andre kvartal i år. Samme tid i fjor lå de tilsvarende annonseinntektene på vel 120.000 kroner. - En enorm vekst. På et år har vi økt fra en til 260 annonsører, sier Bill Townsend, som er visepresident for annonsesalget til Lycos.

Senere i oktober starter Californiaselskapet CyberGold, en tjeneste som betaler en gruppe utvalgte mennesker for å lese en annonse, som er utformet i tråd med kundenes på forhånd oppgitte interesser. Beløpene er fra et par kroner til en tier, så lenge de oppgir visse sentrale opplysninger om seg selv; som familiestørrelse, yrke, bilmerke og lignende. Pengene som tjenes kan brukes til å handle på nettet, eventuelt doneres bort til et veldedig formål eller pengene kan overføres til en lønnskonto. CyberGold vil blant annet tilby Nissan sin prøveannonse

Spørsmålet mange stiller seg er om det er behov for rene annonsesider på Internett.

Nat Goldhaber, president og styreformann i CyberGold, mener mange vil lese annonsene om de er relevante for folk. - Mange lesere ser på annonser som annet stoff. Annonsørene betaler kundene for å lese annonsen og CyberGold for å ha annonsen liggende på en server. - Og annonsøren betaler bare dersom noen ser på annonsen, sier Goldhaber.

Men penger er ikke alt. Ulike former for spill og andre gaver finnes over alt. - Det er bevist at om folk har det gøy så bruker de mer penger på samme web-side, sier Leslie Laredo, som er konsulent innen markedsføring.

Et eksempel er Valvoline, som gir bort weekend-ferier til de som deltar i et spesielt utviklet racer-spill på Internett. Hver uke får denne siden tusenvis av besøkende. Tanken bak er at kunden velger Valvoline neste gang de trenger motorolje. Mange andre eksempler finnes. Blant annet reklamen fra Mellon Bank som skal reklamere for banktjenester via Internett. Der heter det at banken "bare er 3,5 tommer unna". - Dette er spennende annonser som mange klikker på bare fordi de ser interessante ut, sier Laredo.

Ennå er ikke web-basert reklame like bra som TV-reklame. Ulike typer animasjon brukes i Internett-reklame for å tiltrekke oppmerksomhet. Det er ikke rart, siden undersøkelser viser at folk klikker tre ganger oftere på en annonse med bevegelig grafikk sammenlignet med annonser uten bevegelige deler, påpeker Townsend i Lycos.

Og er Internettannonsene nyttige? En nylig utført studie fra Missouri-universitetet forteller at mange ser på Internett-annonsene som svært så praktiske. 250 mennesker ble intervjuet, og 6,4 prosent mente at annonsene var svært nyttige, mens 45 prosent mente de var nyttige.

Til toppen