Ny IT-løsning i bruk i Forsvaret

Det skal heretter være mulig også for Forsvaret å overholde offentlige regler for økonomistyring.

Forsvaret tok 17. juni i bruk første del av den nye IT-løsningen for økonomi, forsyning, styring og ledelse, heter det i en pressemelding.

Den nye IT-løsningen som tilfredsstiller Statens reglement for økonomistyring med hensyn til regnskapsavleggelse, og skal følgelig legge et grunnlag for at Forsvaret heretter kan utøve god virksomhets- og økonomistyring. Det innføres også en løsning for forsyning, som for første gang gir Forsvaret oversikt over alt sitt materiell i ett system.

– Vi forventer innsparinger gjennom bedre bruk av rammeavtaler i Forsvaret, en bedre håndtering av toll og avgifter, samt en bedre fakturaflyt som følge av det nye systemet. I tillegg kommer fordelene ved å kunne drive bedre styring, at vi tilfredsstiller krav til økonomistyring i staten og at Forsvaret får en bedre operativ evne, sier sjef for Forsvarsstaben, generalløytnant Arne Bård Dalhaug.

IT-løsningen som er satt i drift i dag er det såkalte Økonomiprosjektet som ble godkjent av Stortinget 15. desember 2006. IBM har vært leverandør i prosjektet, og IT-løsningen er en tilpasning av programvare fra selskapet SAP. I Forsvaret vil om lag 3000 ansatte benytte den nye løsningen i sitt daglige virke.

I tillegg til økonomi, skal Forsvarets nye IT-løsning omfatte logistikk og personell.

19. juni behandles Logistikkprosjektet i Stortinget. Logistikkprosjektet vil gi Forsvaret en ny IT-løsning for blant annet vedlikehold og investeringsstyring, og prosjektet er planlagt å starte opp etter at Økonomiprosjektet er avsluttet.

    Les også:

Til toppen